Lawatan ke Perkampungan Orang Asli
Pendahuluan
Pada 12 mac 2017, seramai 40 orang
pelajar dari UM telah mengadakan lawatan sambil belajar ke perkampungan Orang
Asli Batu 16, Ulu Gombak. Perjalanan mengambil masa selama 45 minit. Terdapat
beberapa aktiviti yang telah dijalankan dan dikelolakan oleh pensyarah kami
iatu En.Wahid bagi memudahkan lagi kefahaman kami terhadap kehidupan dan latar
belakang Orang Asli.
Antara aktiviti adalah ceramah bersama
wakil batin iaitu En.Kuda yang bertempat di PPLUM, Ulu Gombak dari jam
2.30-4.30petang. Disini, kami bebas untuk bertanyakan seberapa banyak soalan
yang berkaitan dengan kehidupan sosial masyarakat Orang Asli selagimana ia tidak
menyentuh perkara yang melibatkan sensitiviti mereka.
Pada pengamatan saya, setiap kaum Orang
Asli mempunyai kelainan latar belakang dan corak kehidupan yang tersendiri yang
mana ia adalah sesuatu yang unik. Sebelum ini, saya merasakan bahawa mereka ini
tiada pegangan atau sebuah organisasi yang baik dan pada pemikiran saya mereka masih
menetap di hutan dan hanya memakai pakaian yang separuh diperbuat dari kayu
atau kulit binatang.
Apabila saya masuk dan melihat sendiri
dengan kehidupan mereka yang sebenar, sebenarnya mereka sudah mempunyai
kemajuan yang sangat besar untuk meningkatkan mutu kehidupan mereka sebagai
seorang manusia yang mana tujuan asal manusia di bumi adalah menjadi hamba
allah dan seterusnya menjalankan amanah allah untuk memakmurkan bumi ini.
Walaupun tidak semua daripada mereka adalah beragama islam tetapi mereka saling
menghormati antara satu sama lain. Kemajuan yang mereka kecapi adalah usaha dan
kerja keras dari pihak jabatan kebajikan hal Orang Asli (JAKOA). Jabatan
Kemajuan Orang Asli (JAKOA) ialah nama baru bagi menggantikan nama lama Jabatan
Hal Ehwal Orang Asli yang berkuatkuasa penggunaannya pada 15 Januari 2011.
Antara peranan JAKOA adalah adalah untuk melindungi Orang Asli dan cara hidup
mereka daripada kepesatan perkembangan tamadun dan eksplotasi masyarakat luar
disamping menyediakan kemudahan dan bantuan pendidikan, kesihatan dan
pembangunan sosioekonomi. Perubahan nama kepada JAKOA telah memperluaskan lagi
peranannya ke arah pembentukan masyarakat Orang Asli yang lebih progresif dan
dinamik selari dengan visi JAKOA iaitu, organisasi penggerak yang unggul dalam
memajukan masyarakat Orang Asli setanding masyarakat perdana.
Jadi, sedikit ulasan daripada saya
berkaitan ceramah yang telah disampaikan oleh En.Kuda.
Perkara 1: Sosio Masyarakat
Masyarakat Orang Asli di Batu 16
dinamakan dengan kaum Temuan. Kaum Temuan adalah kaum yang kedua terbesar di
Malaysia dan lazimnya penempatan mereka adalah di kawasan Selangor, Melaka,
Pahang, Negeri Sembilan, dan daerah Muar, Johor. Temuan merupakan salah satu
suku kaum dari masyarakat Orang Asli. Perkataan Temuan berasal daripada perkataan ‘temu’ iaitu ‘simpang’atau ‘pertemuan’
atau tempat pertemuan suku-suku kaum bukit. Berkemungkinan inilah
yang menyebabkan orang-orang Temuan memperolehi nama gelaran kaum mereka.
Genetik mereka dikatakan hasil cantuman beberapa suku kaum asli dengan penduduk
migran daripada sumatera dan jawa. Mereka bertutur di dalam dialek bahasa
Melayu Asli yang dipercayai berasal daripada Jambi di selatan sumatera.
Pada pandangan saya setelah berjumpa
dengan beberapa Orang Asli kaum Temuan adalah rupa dan bentuk fizikal mereka
ini sama atau lebih kurang dengan masyarkat Melayu. Ciri-ciri yang terdapat
pada mereka seperti rambut lurus, ketinggian, rupa bentuk muka adalah lebih
kurang dengan kita orang melayu. Selain itu, bahasa yang digunakan juga
tidaklah terlalu pekat atau sukar untuk difahami. Melalui percakapan En.Kuda, menunjukkan
bahawa mereka juga menjaga tutur kata apabila berbicara dengan tidak terlalu
berseloroh dan dilihat juga mereka ini masih lagi malu untuk bercakap di hadapan
khalayak yang ramai.
Mereka diketuai oleh seorang Batin yang
dilantik pada kebiasaannya mengikut keturunan. Perlantikan Batin dibuat
berdasarkan ketokohan atau kebolehannya serta berpengetahuan luas tentang hal
adat istiadat.
Perkara 2: Panggilan
Bagi mereka juga ada panggilan yang mana
apabila digelar terhadap masyarakat Orang Asli, ia akan menjatuhkan air muka
mereka seterusnya seperti menghina mereka. Bagi saya, ini perlu diketahui oleh
semua orang supaya tidak menggelar atau memanggil mereka dengan pangilan yang
tidak disenangi oleh mereka. Panggilan ‘sakai’ adalah satu panggilan yang
dilarang sama sekali untuk dipanggil. Hal ini kerana, semasa pemerintahan Inggeris,
masyarakat Orang Asli digelar ‘sakai’ dan membawa maksud ‘hamba’.
Sakai juga membawa maksud kelompok
primitif yang tinggal di hutan belantara, mundur dan kotor. Sesungguhnya,
panggilan ini sangat tidak disukai oleh mereka kerana maksudnya yang tidak
baik. Dan bagi En.Kuda panggilan tersebut menggambarkan mereka lebih hina dari
haiwan. Jadi, panggilan yang terbaik untuk menggelar atau memanggil masyarakat
ini adalah “Orang Asli” seiring dengan makna Orang Asli yang berasal dari
perkataan bahasa arab yang memberi makna ‘yang asal’, ‘berbangsa’, dan ‘aristokrat’.
Kesimpulannya, agama Islam juga
mengajarkan umatnya supaya memanggil sesuatu kaum dengan panggilan yang baik
dan menyenangkan mereka untuk menjamin keamanan dalam kehidupan bermasyarakat serta
bagi mengelakkan sebarang pergaduhan atau pertengkaran. Setiap kaum itu
mempuyai hak untuk dipanggil dengan panggilan yang baik. Benarlah, jika kita
menghina sesuatu kaum, tidak mustahil kaum tersebut juga menghina kita orang Melayu.
Dalam aspek dakwah dan prinsip bermasyarakat, panggilan yang baik kepada Orang
Asli akan membuka jalan kesenangan dan kemudahan dalam menyampaikan dakwah
islamiah.
Perkara 3: Pekerjaan Dan Ekonomi
Menurut En.Kuda, antara aktiviti yang
dijalankan oleh masyarakat di sana adalah bercucuk tanam di sekitar kawasan
mereka. Antara tanaman adalah jagung, ubi keledek, padi bukit dan pisang.
Selain itu, mereka juga masih memburu untuk makan atau sebagai hasil jualan.
Antara haiwan yang diburu adalah katak
besar dimana katak ini akan dijual kepada peniaga restoran cina. Dan harga yang
ditawarkan juga tinggi adalah disebabkan katak tersebut sangat sukar untuk
ditangkap dek kerana besar dan licin. Terdapat beberapa cara yang sesuai untuk
menangkap katak tersebut antaranya diburu pada waktu malam.
Selain itu, ada diantara mereka yang
membuat sumpitan asli untuk dijual kepada mereka yang dipercayai. Dimana mereka
masih membuat dengan cara traditional. Bahan-bahan yang dicampur antaranya
getah, akar kayu, cili burung dan ubu akar. Menurut En.Kuda jika seseorang
terkena sumpitan, kemungkinan besar orang tersebut akan meninggal dunia jika
lambat diubati.
Seterusnya tidak sah jika masyarakat Orang
Asli tidak menghasilkan kraftangan. Apa yang saya perhatikan, masyarakat Orang
Asli diberi kurniaan oleh tuhan sebagai manusia yang kreatif dan unik, buktinya
mereka mampu menghasilkan pelbagai kraftangan yang sangat teliti cara
pembuatannya dan kreatif sekali. Malah hasil kraftangan tersebut dicari oleh
orang ramai.
Hasil
kraftangan: bakul rotan dan penanda buku
Antaranya adalah bakul rotan, rantai,
kalung, dan penanda buku. Hasil kraftangan ini akan dijual dan ada juga yang
diuruskan oleh pihak JAKOA. Cuba kita amati tentang rekaan dan sulaman bakul
atau penanda buku di atas. Pada pendapat saya, sangat kreatif sulaman dan
anyaman serta teliti. Malah rotan yang digunakan adalah berkualiti maka tidak
hairanlah jika kraftangan mereka mendapat sambutan yang tinggi daripada
pelbagai kaum di Malaysia.
Perkara 4: Adat Dan Pantang Larang
Masyarakat Orang Asli
terkenal dengan pelbagai pantang larang yang berpasakkan kepercayaan kepada
semangat roh. Bagi masyarakat Temuan, antara adat mereka adalah ketika mana
seorang isteri itu bersalin, pasangan tersebut hendaklah menjaga beberapa
pantang larang untuk memastikan sang isteri mudah bersalin. Mereka sama sekali
tidak dibenarkan untuk menjala ikan atau menjerat haiwan buruan kerana ditakuti
sang isteri akan mengalami kesusahan ketika bersalin. Hal ini pernah berlaku
kepada En.Kuda sendiri apabila isterinya sukar bersalin dan apabila dicari
punca kesusahan itu, maka dia teringat akan jerat yang dipasangnya di hutan.
Maka, dia terus berlari ke hutan dan terus membuka jerat tersebut. Apabila
pulang ke rumah, dia telah dikhabarkan bahawa isterinya sudah bersalin. Selain
itu, bayi yang baru dilahirkan akan diikat tangannya dengan kulit tenggiling
yang dijampi bagi menghalau makhluk halus dari mengacau atau mengambil bayi
tersebut.
Adat seterusnya ialah
adat yang berkaitan dengan kematian. Perkara ini menarik minat saya untuk
bercerita di dalam tugasan. Apabila terdengarnya tentang khabar kematian
seseorang penduduk kampung, diselidik dahulu punca kematian bagi tujuan
pemilihan tempat untuk dikebumikan mayat tersebut. Masyarakat temuan hendaklah
mengebumikan mayat lebih kurang jauh 1km dari rumah mereka jika si mati itu
mati tanpa sebab. Andai kata penyebab kepada kematian adalah disebabkan
penyakit busung, maka akan dikembumiikan jauh dari kediaman mereka lebih kurang
10km. Hal ini kerana ditakuti penyakit busung itu akan terkena pada masyarakat
yang lain. Kemudian, pakaian, tilam dan bantal si mati hendaklah dibakar sebaik
sahaja selesai proses pengebumian. Untuk pengetahuan, mereka dilarang sama
sekali mengebumikan mayat pada tengah malam kerana ditakuti roh lama akan
merasuk mayat tersebut. Perkara menarik juga adalah, kalau mereka bermimpi
bahawa roh datang bertemu dengan mereka dan meminta sesuatu, maka mereka perlu
tunaikan hajat yang diinginkan oleh roh dengan membuat patung benda tersebut.
Contohnya, roh datang dalam mimpi dan minta sebuah kereta, maka mereka akan
mengukir atau menempah patung atau replika kereta yang diingini untuk si mati.
Selain itu, pantang
larang apabila hendak masuk ke dalam hutan. Masyarakat hendaklah menghormati
kawasan hutan dengan meminta izin kepada penunggu hutan kalau ingin membuang
air. Hal ini ditakuti terbuang air ke atas makhluk atau penunggu hutan dan akan
membawa kecelakaan kepada sesiapa yang membuatnya.
Perkara 5: Perayaan
Musim buah-buahan dianggap sebagai sebuah
pesta dan perayaan bagi kaum Temuan kerana semakin banyak buah-buahan
diperolehi, semakin tinggi darjat mereka di dalam masyarakat kerana dianggap
kaya dan hidup mewah. Musim buah-buahan disambut setelah selesai musimnya. Hal
ini demikian kerana pada musim tersebut masyarakat Temuan bersusah payah
mengutip hasil tanaman mereka. Penduduk kampung itu akan berkongsi mengeluarkan
belanja untuk membeli barang-barang keperluan untuk meraikannya. Mereka
mengadakan majlis tari-menari sebagai tanda kesyukuran kerana hasil buah-buahan
bertambah dan mereka meminta supaya bunga tumbuhan akan berlipat ganda di musim
akan datang.
Selain itu, diadakan juga sambutan Sewang.
Sewang merupakan tarian untuk menyembuhkan sebarang penyakit yang berkaitan roh dan dipercayai digunakan untuk
memuja roh-roh si mati. Tetapi pada masa sekarang, Sewang lebih bertujuan
sebagai acara bersuka ria menyambut tetamu dan lebih dikenali sebagai Tarian
Kong-Kong. Tarian ini terdiri daripada tujuh orang pemain muzik, empat belas
orang penari dan seorang penyanyi. Alat-alat yang digunakan dalam tarian ini
adalah kayu Mahang dan buluh betong.
Perkara 6: Kemudahan Di Kampung
Kebajikan masyrakat Orang Asli adalah
dalam jagaan dan tanggungjawab pihak JAKOA. JAKOA adalah singkatan kepada Jabatan
Kemajuan Orang Asli.
Pada pemerhatian saya, terdapat beberapa
kemudahan asas yang telah dibangunkan di perkampungan Orang Asli Batu 16, Ulu Gombak.
Antaranya adalah projek tandas komuniti yang dibina oleh bahagian kesihatan dan
perubatan JAKOA Malaysia, terdapat pentas bagi kemudahan sambutan perayaan dan
sebagainya, beberapa buah tangki air, dan surau bagi tempat solat untuk mereka
yang beragama Islam. Tangki air adalah kemudahan yang sangat penting untuk
meringankan beban masyarakat untuk berulang alik ke sungai bagi mendapatkan air
bersih. Selain itu, ia mampu meringankan kerja-kerja memasak yang mana kerja
tersebut memerlukan air yang bersih dalam menyediakan hidangan selain keperluan
membasuh pakaian. Apabila kesihatan dan kebersihan terjaga, maka perkara ini
dapat mengurangkan kadar bilangan kes penduduk yang mendapat penyakit.
Pada pandangan saya, keperluan asas yang
disediakan mencukupi memandangkan bilangan mereka yang menetap disana adalah
lebih kurang 16 keluarga sahaja. Saya lihat pentas yang dibina ditinggalkan dan
dibiarkan begitu sahaja dengan sampah daun kering memenuhi pentas. Kemungkinan
mereka tidak menggunakannya dalam jangka masa yang lama.
Kesimpulan
Masyarakat Orang Asli adalah masyarakat
minoriti yang menetap di Malaysia. Mereka terbahagi kepada tiga jenis rumpun
dan beberapa kaum lain. Keunikan budaya dan adat Orang Asli telah membuka mata
saya bahawa mereka tidak kolot ditelan zaman. Malah, mereka telah dikurniakan
dengan daya kreativi yang sangat tinggi sehingga mampu menghasilkan kraftangan
yang sangat teliti dan halus anyamannya. Anyaman yang dihasilkan seperti bakul
rotan dan gelang tangan mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada
masyarakat dalam dan luar Negara. Mereka menggunakan hasil hutan dengan begitu
cermat dan berhemah dengan mendisplinkan diri masuk mencari hasil hutan seperti
yang dijadualkan. Saya difahamkan mereka tidak mencari buluh rotan setiap hari
tetapi ada hari-hari tertentu sahaja mereka akan masuk ke hutan.
Jika kita lihat, sosio ekonomi Orang Asli
bertambah baik dari hari ke hari. Ada dari kalangan mereka yang telah bekerja
dan makan gaji di luar dari kawasan penempatan mereka dan mendapat kehidupan
yang lebih baik. Selain itu, jualan kraftangan yang diuruskan oleh pihak JAKOA
mendapat sambutan dan seterusnya membantu mereka meningkatkan ekonomi keluarga
masing-masing.
Walaupun masyrakat Orang Asli beragama
dengan pelbagai jenis agama, tetapi mereka meraikan perayaan setiap dari agama
tersebut tanpa ada sebarang perbalahan atau pertelingkahan yang berlaku. Dan
mereka masih menghormati Tok Batin sebagai ketua kampung serta masih
mengekalkan adat yang telah lama sebati dengan kehidupan mereka.
assalammualaikum, ada beberapa soalan yang ingin ajukan jadi boleh saya dapatkan email? saya student stpm 2018/2019 dari mbsskl tgh buat kerja kursus sejarah ttg orang asli gombak jadi jika tidak keberatan boleh email saya ruqaiyahbasir@gmail.com atau beri saya email akak?
ReplyDeleteMcm mana nak contact org kampung sana ya. Saya nak buat program dkt sana
ReplyDelete