Muzium dan keunikan pamerannya
1.0 Latar Belakang Muzium Orang Asli
Idea mewujudkan sebuah muzium bagi
mengabdikan sejarah silam serta memelihara warisan budaya masyarakat Orang Asli
telah dicetuskan oleh Dr. Baharon Azhar Bin Raffie’i, bekas Ketua Pengarah
Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) ke-4 (1969 – 1986). Beliau mencadangkan
agar kediaman bekas Ketua Pengarah JHEOA dijadikan Muzium Orang Asli. Usaha
untuk merealisasikan cadangan ini mengambil masa selama enam (6) tahun bermula
dengan kerja menaik taraf dan mengubah suai bangunan serta pengumpulan artifak.
Pada 29 September 1987, segala usaha yang dicurahkan membuahkan hasil apabila
muzium ini mula dibuka kepada orang ramai. Majlis perasmiannya telah
disempurnakan oleh Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, Perdana
Menteri Malaysia ke-4.
Melihat betapa pentingnya memelihara
serta memulihara warisan dan kebudayaan masyarakat Orang Asli bagi tatapan
generasi akan datang, JAKOA telah mengemukakan cadangan untuk membina sebuah
bangunan muzium yang baharu pada akhir Rancangan Malaysia Ke-6. Cadangan ini
diutarakan bagi menggantikan muzium sedia ada agar sesuai dengan keadaan dan
keperluan semasa. Pembinaan muzium baharu ini bermula pada 1995 dengan kos
RM3.5 juta dan siap sepenuhnya pada 19 Jun 1998. Kerja-kerja pengisian pameran
dan perolehan memakan masa hamper dua (2) tahun untuk dilaksanakan dan muzium
ini dibuka secara rasminya pada 2 Mac 2000.
|

Alamat:
Muzium Orang Asli Gombak
KM 24, Jalan Pahang Lama Gombak,
53100 Gombak, Selangor.
Telefon: 03-6186 8796
Fax: 03-6186 8796
Fungsi muzium;
1) Mengabdikan sejarah silam masyarakat Orang
Asli sebagai bahan sejarah
2) Mengumpul, memelihara dan mempamerkan
semula segala bentuk warisan budaya peninggalan masyarakat Orang Asli.
3) Sebagai pusat penyelidikan sejarah dan
budaya serta latar belakang masyarakat Orang Asli.
4) Memungut, menyelamat, memelihara,
mendaftar dan menyimpan barang-barang yang mempunyai nilai-nilai sejarah dan
tradisional.
5) Menyimpan di tempat yang sesuai dan
selamat rakaman-rakaman sejarah, cerita-cerita dan sebagainya mengenai sejarah
tempatan.
6) Muzium memberi kerjasama secara nasihat
dalam bidang permuziuman pada pertubuhan-pertubuhan sejarah di sekolah-sekolah
dan institusi-institusi lain.
7) Menjalankan penyelidikan ke atas
koleksi-koleksi muzium dan semua aspek kebudayaan, sejarah dan alam sekeliling
untuk memperoleh pengetahuan yang lebih mendalam mengenainya.
8) Memberi penerangan dan pendidikan kepada
semua lapisan masyarakat tentang kebudayaan sejarah tradisional negeri melalui
penyebaran am, perpustakaan, pameran-pameran tetap, sementara dan mengambil
bahagian dalam pameran di peringkat negeri atau Malaysia.
9) Menguatkuasa enakmen yang berkaitan.
2.0 Seni Ukir Dan Anyaman
Seni ukir kraftangan yang dihasilkan oleh
masyarakat Orang Asli adalah sangat unik dan kreatif. Seni ukir tersebut adalah
berasaskan kepada alam sekitar dan budaya serta kepercayaan yang dipegang
terutama dalam bidang anyaman tikar mengkuang atau pandan, lilitan kepala dan
bunga, buluh dan rotan, ukiran patung dan topeng, dan subang. Kita mungkin akan
tertanya dari mana mereka mendapat ilham untuk menghasilkan kraftangan yang
sangat unik ini. Hal ini telah terjawab apabila saya membaca pada satu pameran
di dalam muzium Orang Asli dan juga pembacaan di utusan online. Mereka sangat
mempercayai mimpi yang menggambarkan kuasa baik dan jahat yang ada kaitan
dengan kehidupan seharian mereka. Sebagai contoh masyarakat Jah Hut dan Meh
Meri akan menjelmakan mimpi mereka kepada ukiran rupa bentuk patung dan topeng.
Juruukir suku kaum Mah Meri yang berasal dari Pulau Carey, Selangor, Samri Abd.
Rahman, 40, berkata, patung dan topeng dihasilkan pada skala kecil bagi
memastikan produk tersebut berkualiti dan mudah dipasarkan[1].
Buku bertajuk Mah Meri Carvings yang
dihasilkan oleh Prof. Dr. Roland Werner dari Jerman dengan kerjasama Universiti
Malaya (UM) itu menghimpunkan kajian 460 corak ukiran patung dan topeng yang
pernah dihasilkan oleh suku kaum Mah Meri.
Saya suka untuk berkongsi dengan pembaca
berkaitan dengan satu patung yang diberi nama Harimau Berantai. Pengukir adalah
Orang Asli daripada kaum Mah Meri, yang diberi nama Samri anak lelaki Abdul
Rahman[2].
Beliau menetap di Pulau Carey, iaitu sebuah pulau yang terletak di dalam negeri Selangor, Malaysia. Ia terletak di selatan Pelabuhan Klang dan utara Banting. Pulau ini dinamakan bersempena Valentine
Carey, seorang pegawai awam British di Malaya.
Menurut Samri, bukan beliau seorang
sahaja yang mengusahakan ukiran kayu, malah ada lagi beberapa orang yang
terlibat sama dalam sektor perusahaan seni artistik[3]
itu di pulau yang turut dikenali juga sebagai Pulau Si Alang.
Samri banyak menimba ilmu ukiran patung
kayu daripada bapa saudaranya yang mendapat pengiktirafan sebagai Adiguru Kraf
Ukiran Topeng/Patung oleh Kraftangan Malaysia, iaitu Pion anak Bumbung. Saya
suka untuk berkongsi dengan pembaca mengenai cara atau proses pembuatan patung
tersebut. Yang pertama, Samri akan berulang-alik ke kawasan pantai untuk
mendapatkan kayu keras paya iaitu kayu nyireh
batu ataupun kayu pulai yang dijadikan sebagai bahan asas ukiran sesebuah
patung.
Menurutnya lagi, setiap hasil ukirannya
adalah cerminan kepada kepercayaan, adat dan tradisi kaumnya yang
berkecenderungan kepada animisme[4].
Proses ukiran patung harimau berantai tidak menggunakan sebarang peralatan
moden. Akan tetapi, Samri hanya menggunakan kemahiran tangan berserta peralatan
asas seperti pahat yang pelbagai saiz dan tukul untuk mengilhamkan seni ukiran
kepada bongkah kayu. Kerja seni ukiran kayu memerlukan tahap ketelitian yang
tinggi dalam proses pembuatannya.
Oleh kerana itu, proses pengukiran ini
mengambil masa lebih kurang satu bulan hingga tiga bulan untuk menyiapkan
sebuah patung sahaja. Nilai utama ukiran yang menonjol adalah terletak pada
kehalusan dan kualiti motif ukiran yang dihasilkan.
Jadi tidak hairanlah, nilai patung
Harimau Berantai yang dihasilkan anak jati kaum Mah Meri ini mencecah ribuan
ringgit mengikut saiz patung ukiran. Benarlah, hanya orang yang diberi anugerah
sahaja yang mampu untuk menghasilkan satu patung yang sangat teliti dan unik
dan kreatif.
Tambahan maklumat, Kraftangan Malaysia
Cawangan Selangor (KMCS) seringkali menjemput Samri untuk ke beberapa pameran
di luar atau dalam Negara. Antara Negara yang beliau pernah sampai adalah
London, Paris, Shanghai dan Bangkok.
Jadi, apa yang kita dapat lihat,
kraftangan atau patung yang dihasilkan oleh masyarakat Orang Asli mempunyai
seni dan ukiran yang sangat teliti malah mendapat tempat di Negara Malaysia
atau luar Negara. Selain itu, Samri memperoleh kontrak tempahan pukal berkala
daripada KMCS. Usaha Samri telah meningkatkan ekonomi keluarga melalui seni
ukiran kayu seharusnya dikagumi dan dicontohi oleh masyrakat kaum Melayu.
Secara tidak langsung, kerjaya beliau berjaya melestarikan warisan budaya
masyarakat Orang Asli ke mata dunia.
3.0 Adat Perkahwinan
Perkahwinan adalah perkara yang dianggap
suci dalam masyarakat Orang Asli. Menurut catatan pameran, kebiasaanya Orang
Asli berkahwin ketika usia masih muda. Bagi kaum lelaki, usia yang sesuai untuk
mendirikan rumah tangga adalah 17 hingga 18 tahun, iaitu selepas mereka
berkhatan, manakala bagi kaum wanita pula, umur 13 hingga 14 tahun adalah umur
yang ideal mendirikan rumah tangga.
|
Bagi kaum Semelai, antara syarat
untuk membolehkan seseorang itu layak mendirikan rumahtangga adalah seorang
lelaki mampu untuk mencari makan. Kaum ini juga mementingkan persetujuan
keluarga daripada kedua-dua belah pihak untuk mengadakan perkahwinan. Seterusnya
memaklumkan kepada Batin tentang perkara tersebut. Majlis perkahwinan akan diadakan di rumah
sebelah pihak perempuan. Orang yang paling tua atau ketua kampung akan bersua
muka dan bertanggungjawab untuk memberi nasihat dan kata-kata kepada pasangan
pengantin. Antaranya kesedaran tentang kehidupan alam rumah tangga dimana
betapa pentingnya sikap bertolak-ansur, tolong-menolong dan faham akan
tanggungjawab masing-masing. Yang menariknya, mereka sangat menjaga adat
penyucian dalam perkahwinan yang mana bomoh mereka akan menabur tepung tawar
pada kepala, badan dan kaki bakal pengantin sebelum upacara perkahwinan
diadakan.
Selain itu, bagi kaum Orang Hulu,
mas kahwin adalah unsur yang paling penting dalam adat perkahwinan mereka. Mas
kahwin akan ditentukan oleh batin. Terdapat tiga bahagian[5]
dalam upacara adat perkahwinan mereka. Bahagian pertama adalah terdiri upacara
mandi, perarakan, sambutan, bersanding, mengunyah sireh dan duduk di atas
bantal. Bahagian kedua adalah majlis menyambut tetamu dimana akan diadakan
permainan kad. Manakala bahagian ketiga adalah pertemuan. Tambahan, pasangan
yang telah berkahwin akan tinggal di kediaman keluarga pihak isteri selama
setahun sebelum mereka berpindah ke rumah atau kediaman mereka.
Seterusnya perkahwinan Orang Asli kaum Mahmeri[6]
mempunyai banyak persamaan dengan perkahwinan masyarakat Melayu seperti adat
merisik, menghantar tanda dan meminang. Perbezaannya adalah mereka mengekalkan
istiadat menghalau hantu syaitan, selain diadakan upacara pemujaan untuk
memberitahu kepada nenek moyang bahawa cucu mereka akan melangsungkan majlis
perkahwinan. Majlis itu dianggap penting untuk memastikan upacara perkahwinan
itu selamat, diberkati dan aman bahagia sehingga ke anak cucu. Antara keunikan
majlis perkahwinan mereka adalah sebaik saja persetujuan dan kata sepakat dalam
majlis peminangan dicapai, upacara makan sirih dan pinang oleh tok batin dan
wakil kedua-dua belah pihak dilakukan sebagai tanda mengakhiri majlis itu. Sehari
sebelum hari perkahwinan beberapa istiadat akan diadakan seperti istiadat
menepung tawar/menghalau hantu syaitan, istiadat mengasah gigi/ mengandam,
membuang sial, menggantung kelambu dan berinai. Semasa majlis perkahwinan
berlangsung, beberapa adat istiadat diadakan sempena majlis tersebut iaitu
menjulang pengantin, pertarungan pencak silat, mengelilingi busut, membasuh
kaki dan mandi bunga. Antara yang menariknya berkaitan dengan istiadat ialah
adat mengasah gigi. Mengasah gigi dianggap adat yang penting untuk dilakukan.
Penggunaan kain hitam diletakkan pada gigi sebagai penanda jarak gigi yang
perlu diasah. Cincin akan digunakan untuk mengasah gigi yang tidak rata dan
kemudian diasapkan. Ini bertujuan menjadikan bakal mempelai sentiasa berseri
dan mengelak kancing gigi ketika majlis persandingan[7].
Ketika majlis persandingan upacara melambung duit dilakukan sebagai simbolik
kepada kebebasan mempelai dalam menentukan arah tuju hidup di alam rumah
tangga. Selepas selesai majlis perkahwinan, pasangan pengantin dilarang keluar
rumah untuk tempoh tiga hari untuk mengelak daripada diganggu hantu atau
syaitan.
4.0 Perhiasan
Fitrah seorang perempuan adalah sukakan
kepada perhiasan diri untuk menampakkan kecantikkan dan kekemasan diri
masing-masing. Begitu juga dengan masyrakat Orang Asli yang sukakan perhiasan
diri. Menurut pemerhatian saya ketika melihat pameran dan gambar-gambar yang
tergantung di muzium Orang Asli, mereka menghasilkan perhiasan daripada
bahan-bahan hutan dan diukir sendiri mengikut kreativiti sendiri.
Antara alat perhiasan diri ialah cucuk
sanggul, rantai manik, dan gelang rotan. Saya cuba untuk menceritakan serba
sedikit mengenai alat perhiasan tersebut. Cucuk sanggul diperbuat dari buluh
yang dihiasi dengan pelbagai motif dan digunakan oleh kaum wanita sebagai alat
untuk sanggul rambut. Peranan utama cucuk sanggul yang sebenar ialah untuk
menyemat dan menahan sanggul supaya tidak terburai. Cucuk sanggul ini diperbuat
dari buluh atau kayu yang diukir dengan begitu teliti.
Manakala, rantai manik diperbuat dari
biji-biji pokok yang dikutip dalam kawasan hutan. Pada kebiasaanya, ia akan
dipakai oleh penari sewang dan juga pasangan pengantin semasa majlis
perkahwinan berlangsung. Selain itu, fungsi lain adalah untuk menyejukkan badan.
|
5.0 Sosioekonomi Masyarakat Orang Asli
Kebiaasaanya masyarakat Orang Asli akan
menggunakan sumber alam yang paling dekat dengan penempatan yang mereka
kediami. Mereka sangat menghargai hasil hutan atau hasil laut. Kajian Gomes
(1987) ke atas masyarakat Semaq Beri mendapati aktiviti-aktiviti ekonomi yang
dijalankan oleh semua masyarakat Orang Asli adalah lebih kurang sama.
Beliau telah mengkategorikan aktiviti
pengekonomian Orang Asli ini kepada dua iaitu; aktiviti ekonomi yang
bertujuan untuk mendapatkan wang seperti menoreh getah, mencari rotan dan
mencari Kayu Gaharu dan ekonomi yang bertujuan untuk sara diri seperti
memancing, memburu binatang dan pertanian. Kebiasaannya, aktiviti-aktiviti ini
dilakukan secara berasingan mengikut keadaan dan musim, pasaran dan
kecenderungan mereka sendiri. Namun, dalam satu-satu keadaaan kedua-dua ekonomi
ini dijalankan juga secara bersama.
Sebagai contoh, bagi masyarakat Temuan,
kajian yang dilakukan di Hutan Simpan Bukit Lagong, Selangor menunjukkan 82
peratus responden bekerja sendiri berbanding dengan 18 peratus yang bekerja di
sektor kerajaan[8].
Pekerjaan sendiri seperti jualan sumber bukan makanan yang diperoleh dari hutan
seperti kayu gaharu, nibong, umbut kelapa, dan herba. Hal ini bertujuan untuk
mendapatkan sumber pendapatan. Kayu gaharu dibahagikan kepada dua jenis iaitu
kayu gaharu yang berwarna kuning dan hitam. Kayu tersebut akan dijual mengikut
kilogram. Kayu yang berwarna hitam lebih berharga berbanding dengan kayu gaharu
bewarna kuning. Aktiviti pencarian kayu gaharu menjadi pekerjaan utama penduduk
dengan hasilnya dijual seminggu sekali. Pekerjaan sampingan ialah menganyam
kraftangan daripada rotan, lempit, bertam dan sebagainya.
Masyarakat ini juga mencari hasil hutan
lain untuk dijadikan sebagai sumber pendapatan sampingan seperti mencari petai
untuk dijual, menoreh getah, dan pertukangan.
Ada juga antara mereka yang tidak menjual
hasil hutan tersebut malah dijadikan sumber makanan mereka seharian untuk
meringankan beban mencari makanan bagi tujuan kelangsungan hidup. Antara hasil
hutan yang biasanya menjadi sumber rezeki mereka termasuklah pucuk ubi, rebung,
dan umbut kelapa. Mereka juga ada yang
bercucuk tanam di sekitar kediaman bagi menampung keperluan mereka
seperti menanam ubi kayu, sayuran kampong, jagung dan padi bukit.
6.0 Usaha Meningkatkan Jumlah Pengunjung
Ke Muzium
Antara usaha yang boleh diambil bagi
meningkatkan bilangan pengunjung ke muzium Orang Asli adalah dengan mewawarkan
di laman sosial. Umum mengetahui bahawa kuasa tular yang berleluasa hari ini
sebenarnya memberi peluang dan ruang untuk menyebarkan maklumat dan informasi.
‘facebook’ dan ‘instagram’ menyediakan satu platform untuk memberitahu masyarakat
Malaysia dan juga luar tentang khazanah yang tersimpan di muzim. Sebagai
contoh, pihak muzium membuat satu video yang memuatkan gambar pelbagai
kraftangan dan hasil ukiran patung serta topeng. Kemudian, muat naik di laman
sosial dan laman sesawang dengan cara yang berhemah dan beretika dengan menjaga
sensitiviti masyarakat lain. Saya percaya para penonton akan lebih tertarik.
Hal ini kerana keunikan dan kekemasan seni kraftangan itu mampu membuat
penonton terpegun dan kemungkinan mereka akan ke muzium bagi melihat sendiri
kebenaran video tersebut. Pada hemah
saya, jarang yang mengembleng tenaga untuk membuat satu video khusus untuk
memperkenalkan muzium. Jika video ini dapat diiklankan di televisyen atau radio,
ia akan meningkatkan jumlah pengunjung yang akan bertandang ke muzium.
Televisyen sebenarnya mempunyai kuasa tarikan yang sangat luar biasa untuk
mengiklankan sesuatu tempat atau sebagainya.
Usaha yang seterusnya adalah dengan
mengadakan hari terbuka muzium. Maksudnya disini ialah, luar dan dalam muzium
itu dihiasi dengan sangat meriah dengan pelbagai jenis hiasan yang tergantung,
kemudian diadakan pelbagai aktiviti yang mana melibatkan orang ramai. Yang
pertama, aktiviti muzium terbuka perlu ditularkan di laman sosial, diagihkan
‘cai’ kepada penduduk sekitarnya, digantung banner di sekitar kawasan,
kemuadian menjemput masyarakat Orang Asli untuk turut serta mengadakan
aktiviti, dan seterusnya menjemput orang kenamaan untuk perasmian dan juri
pertandingan yang diadakan. Antara aktiviti yang boleh dimasukkan di dalam
program hari muzium terbuka, seperti pertandingan membuat patung tercantik,
pertandingan memasak makanan tradisi kaum Orang Asli, pertunjukkan tarian kaum Orang
Asli, pameran kraftangan, dan jualan hasil kraftangan dan hasil hutan atau
tanaman. Program ini diadakan di muzium Orang Asli. Selain dari mengeratkan
hubungan antara masyarakat, ia juga dapat memperkenalkan kepada orang ramai
tentang kewujudan muzium Orang Asli seterusnya memajukan Orang Asli untuk tidak
merasa malu dengan masyarakat kaum lain.
Seterusnya, apa yang saya lihat di
sekitar muzium itu tidak ada sebarang aktiviti yang boleh menarik orang luar
untuk datang. Cadangan saya, tidak salah jika pihak Hal Ehwal Orang Asli
menyediakan satu kawasan untuk masyrakat Orang Asli menjual hasil kraftangan
dan tanaman mereka disana. Cuba kita bayangkan, kawasan laman muzium Orang Asli
itu, dipenuhi dengan gerai dan tapak jualan hasil kraftangan dan juga hasil
tanaman dari hutan atau kebun. Saya percaya, ramai akan kesana untuk membeli
hasil tanaman dan juga barangan disana, kerana rakyat Malaysia percaya bahawa
tanaman yang diusahakan oleh Orang Asli adalah tanaman yang segar dari ladang
tanpa ada sebarang racun kimia yang digunakan. Antara tanaman yang diusahakan
mereka seperti pisang, ubi kayu dan buahan lain tentu menjadi rebutan masyrakat
melayu kita. Kemanisan dan keenakan yang terjaga itu yang menarik orang ramai
untuk mendapatkannya. Jadi bak kata pepatah melayu, sambil menyelam minum air.
Maksudnya, masyarakat Orang Asli dapat memajukan diri mereka, dan pihak muzium
dapat memperkenalkan muzium kepada pihak luar. Dan para pengunjung yang datang,
kemungkinan besar akan singgah atau masuk ke dalam muzium untuk melihat apa
yang ada di muzium tersebut. Dan masyarakat luar juga dapat meneganali
masyarakat Orang Asli melalui pakaian dan juga fizikal Orang Asli seterusnya
dapat bertukar-tukar cerita tentang kehidupan masing-masing.
[2] http://www.sinarharian.com.my/tangan-pengukir-rezeki-1.224287
[3]
Segala sesuatu yang berkaitan dengan seni termasuk lukisan, music, sastra dan
menari.
[4] Animisme adalah
agama yang mengajarkan bahwa tiap-tiap benda, baik yang beryawa maupun tidak
bernyawa mempunyai roh. Tujuan beragama dalam Animisme adalah mengadakan
hubungan baiik dengan roh-roh yang ditakuti dan dihormati itu dengan senantiasa
berusaha menyenangkan hati mereka.
[5]
Abd.Wahid Jais Dan Faezah Kassim, Sosialis Masyarakat Orang Asli: Satu Analisi
Awal Dari Aspek Adat, Seminar Bahasa Dan Kebudayaan Melayu, Akademi Pengajian
Melayu, University Malaya, 2013
[6] www.kkmm.gov.my
[7] http://dtecconan-isusemasa.blogspot.my/2009/07/adat-perkahwinan-orang-asli.html
[8] CHOY,
ER AH, Zalina Che Mat Ariffin, and Joy Jacqueline Pereira. "Sosioekonomi
Masyarakat Orang Asli: Kajian Kes di Hutan Simpan Bukit Lagong, Selangor,
Malaysia." Jurnal Melayu 5 (2010).
No comments:
Post a Comment