Tuesday, 11 July 2017

Proses Penciptaan Manusia dan Hubungkait Dengan Psikologi Dakwah



Pendahuluan
Menurut pembacaan dan penelitian penulis, penciptaan manusia itu terbahagi kepada tiga jenis. Jenis yang pertama adalah awal permulaan penciptaan adam yang dijadikan dari tanah kemudia ditiupkan roh oleh Allah menjadi insan yang mulia. Kemudian jenis yang kedua adalah kejadian hawa iaitu wanita pertama, diciptakan daripada tulang rusuk kiri nabi Adam. Seterusnya daripada kedua-dua ini, maka bertambahlah bilangan manusia hingga ke hari ini. Proses yang berlaku selepas kejadian nabi Adam dan juga Hawa adalah daripada pencatuman mani lelaki dan perempuan. Manusia adalah makhluk yang istimewa yang diciptakan berbeza dengan makhluk yang lain kerana manusia dikurniakan dengan akal fikiran dan daya ciptaan yang boleh mengatasi makhluk-makhluk yang lain. Allah tidak menciptakan manusia dengan sia-sia tanpa ada tujuan yang perlu dipertanggungjawabkan kepada kita.


Proses penciptaan manusia
Manusia adalah  satu makhluk yang sangat unik dan sempurna penciptaanya.  Dijadikan dari air mani yang hina kemudian diangkat menjadi khalifah yang sangat agung mengalahkan makhluk lain. Asal usul manusia bermula dari adam dan hawa. Manusia bukan terjadi secara tiba-tiba tetapi penciptaannya adalah dengan sebab kuasa dan keizinan Allah. Penciptaan manusia adalah secara berperingkat berdasarkan sepotong ayat Al-Quran :
ôs%ur ö/ä3s)n=s{ #·#uqôÛr& ÇÊÍÈ [1]
Terjemahan: "Padahal Sesungguhnya ia telah menciptakan kamu Dengan kejadian Yang berperingkat-peringkat?
Berdasarkan Tafsir Jalalyn[2], ayat tersebut membicarakan bahawa sesungguhnya Dia, iaitu Allah telah menciptakan manusia dalam beberapa tingkatan atau peringkat kejadian. Lafaz athwaaran bentuk jamak dari lafaz thaurun, artinya tahap; yakni mulai dari tahap air mani kemudian menjadi darah kental atau alaqah, hingga menjadi manusia yang sempurna bentuknya. Ayat seterusnya menceritakan dengan lebih terperinci berkaitan dengan proses penciptaan manusia.
ôs)s9ur $oYø)n=yz z`»|¡SM}$# `ÏB 7's#»n=ß `ÏiB &ûüÏÛ ÇÊËÈ   §NèO çm»oYù=yèy_ ZpxÿôÜçR Îû 9#ts% &ûüÅ3¨B ÇÊÌÈ   ¢OèO $uZø)n=yz spxÿôÜZ9$# Zps)n=tæ $uZø)n=ysù sps)n=yèø9$# ZptóôÒãB $uZø)n=ysù sptóôÒßJø9$# $VJ»sàÏã $tRöq|¡s3sù zO»sàÏèø9$# $VJøtm: ¢OèO çm»tRù't±Sr& $¸)ù=yz tyz#uä 4 x8u$t7tFsù ª!$# ß`|¡ômr& tûüÉ)Î=»sƒø:$# ÇÊÍÈ [3] 
Terjemahan : dan Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan "pati" itu (setitis) air benih pada penetapan Yang kukuh;. Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu Dengan daging. setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk Dia menjadi makhluk Yang lain sifat keadaannya. maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.


Peringkat penciptaan manusia terbahagi kepada 6:
  1. Peringkat Nutfah
  2. Peringkat Alaqah
  3. Peringkat Mudghah
  4. Peringkat Izam dan Lahm
  5. Peringkat Nasy'ah Khalqan Akhar
  6. Peringkat Nafkhur-Ruh








Hubungkait antara penciptaan manusia dengan psikologi dakwah.
Pertama, kecintaan dan keimanan kepada Allah itu semakin meningkat kerana Allah telah memilih kita untuk menjadi hamba dan khalifah di muka bumi ini. Kekuasaan dan kehebatan Allah seharusnya membuka mata  hati kita bahawa manusia itu diciptakan dengan kehebatan dan adalah dalam jangkaan dan jadual Allah. Kita bukannya terjadi dengan secara alami atau semulajadi tetapi melalui dengan keizinan Allah untuk melalui sebuah peringkat proses penciptan yang sangat rapi. Jadi, kenapa kita harus sombong dan takabur dengan pencipta kita sendiri?. Selain itu, penciptaan manusia membuktikan lagi kebenaran al-quran sebagai wahyu dan mukjizat daripada allah. Maka dengan hal tersebut, seharusnya kita akan lebih bertambah keimanan kepada kitab al-quran iaitu semua yang telah dinyatakan dan disebutkan al-quran. Al-quran telah membuktikan bahawa semua yang terkandung didalamnya adalah kalam allah bukannya kalam nabi Muhammad. Setiap perkataan yang digunakan dalam menerangkan sesuatu perkara adalah sangat tepat dan sesuai penggunaanya. Sebagai contoh, lafaz ‘mudghoh’ menunjukkan seakan sesuatu yang digigit dengan meninggalkan kesan gigitan, dan hal seperti itu yang berlaku ketika proses mudghoh berlaku. Tulang belakang janin yang terbentuk seakan gigitan ke atas gula getah.
Selain itu, islam telah menegaskan bahawa manusia itu diciptakan merangkumi jasmani dan rohani. Kedua aspek ini perlu dijaga ketika masih dalam kandungan ibubapa. Personaliti dan perwayakan seseorang anak itu bertitik tolak dengan bagaimana seorang ibu menjaga pemakanan, tingkah laku, percakapan, hubungan dengan Allah, dan hubungan dengan masyarakat di sekeliling mereka. Seorang ibu yang solehah semestinya telah mempersiapkan diri dengan pelbagai ilmu rumahtangga dan juga ilmu menjadi ibu, sebelum mereka menjejak ke alam perkahwinan. Hal ini supaya mereka lebih bersedia dan kuat untuk menempuhi tempoh mengandung. Tanggungjawab untuk melahirkan seorang insan yang solehah bermula dari sekarang, iaitu wanita pada hari ini perlu mempelajari pelbagai ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah supaya dapat menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu dengan lebih baik. Terdapat pelbagai cara untuk menuntut ilmu antaranya adalah dengan menghadirkan diri ke kuliah agama, mendengar ceramah agama di corong radio dan youtube, dan membaca buku berkaitan dengan ilmu kekeluargaan. Aspek rohani itu perlu dijaga dengan seimbang jika benar ingin melahirkan zuriat yang soleh dan solehah. Jasmani dijaga dengan banyakkan  melakukan aktiviti, pastikan pemakanan berkhasiat yang mencukupi nutrisi kepada bayi dan juga ibu selain sentiasa mempositifkan diri. Maka, usaha yang dilakukan akan mendapat natijah yang setimpal dengan keizinan Allah.
Keunikan proses kejadian manusia menunjukkan kebesaran dan keagungan kuasa Allah Taala yang mampu menciptakan sesuatu daripada tiada kepada ada dan berkembang menjadi seorang manusia sempurna melalui proses dan peringkat-peringkat kejadian dalam rahim seorang ibu yang mengalami perubahan demi perubahan bermula dari setitis air mani sehingga menjadi seorang bayi. Manusia dijadikan oleh Allah dari setitis air mani yang hina, ini menunjukkan betapa Agung dan Maha berkuasanya Allah yang menjadikan kita manusia seelok-elok kejadian hanya dengan setitis air mani yang hina. Kita juga dapat lihat bagaimana kebesaran Allah Taala itu terhadap seseorang manusia bermula dengan saat bagaimana kita diwujudkan dan dibentuk serta disusun setiap organ dan anggota badan itu dengan begitu baik sekali serta dilengkapi dengan fungsi yang berbeza dan boleh bergerak seiring dalam satu masa.
Seterusnya adalah apabila kita faham bahawa proses penciptaan bermula dengan persaingan antara beribu-ribu sperma untuk masuk ke dalam ovum, maka kita akan menjadi lebih bersyukur dengan siapa diri kita. Sesungguhnya kita manusia yang dilahirkan ke atas muka bumi ini adalah juara yang memenangani persaingan di antara beribu sperma untuk menjadi manusia. Seharusnya perbuatan yang kita lakukan perlu menunjukkan kita adalah sang juara. Seorang juara tidak akan melakukan sesuatu perkara yang merosakkan diri sendiri malah dia akan berusaha bersaing dengan orang lain untuk menjadi yang terbaik sesuai dengan fitrah ‘juara’ di dalam rahim. Mungkin terkadang insan itu kecundang dengan melakukan dosa kepada pencipta, namun yang terbaik adalah kembali ke jalan yang benar. Sifat manusia itu adalah sering alpa dan terlupa serta mudah terlalai tetapi allah itu maha pemurah denga memberi peluang dan kesempatan untuk bertaubat selagimana kita masih bernafas.
Disebabkan manusia ini berbeza dengan makhluk lain, maka manusia ini mempunyai tugas tertentu untuk dilaksanakan yang mana segala amanah ini akan dipersoalkan di akhirat kelak.Tujuan kita diciptakan adalah untuk menjadi khalifah (pengganti) di bumi ini bagi memajukan dan memakmurkan segala isi bumi dengan baik dan sesuai dengan tuntutan syariat yang telah ditetapkan. Kita adalah makhluk yang diuji, segala tanggungjawab dan amanah yang terletak di bahu kita mendorong kita untuk berfikir bagaimana untuk melaksanakan syariat Islam dalam diri, keluarga dan masyarakat berteraskan akidah, ibadat, akhlak dan muamalat sesama manusia supaya ianya berjalan selaras dengan amanat dan perintah Tuhan. Jadi untuk membentuk insan kamil yang mampu menyempurnakan tugas penting ini perlu dibentuk dan dididik bermula dari alam rahim lagi.


KESIMPULAN

    Kesimpulannya, dalam al-quran telah banyak menyebut mengenai proses kejadian manusia bermula dari alam rahim sehingga ke peringkat kelahiran seseorang insan ke muka bumi ini dan seperti yang digambarkan dalam al-quran dan dilihat sendiri secara alami proses kejadian ini membuktikan betapa hebatnya kekuasaan Allah Taala yang menciptakan manusia. Jika diteliti dan direnungkan betapa hebatnya penciptaan kita ini,  maka akan terbit rasa syukur dalam diri kita sebagai insan terpilih oleh Allah untuk diciptakan dengan sebaik-baik kejadian dengan dikurniakan fizikal yang elok, rohani dan juga akal fikiran. Justeru, kita perlu menjaga amanah Allah ini dengan penuh tanggungjawab bermula dari dalam rahim supaya apabila ia dilahirkan akan dapat menyumbang ke jalan kebaikan. Jika dilihat dari sudut psikologi kita sering beranggapan bahawa tingkah laku dan sikap dibentuk sewaktu zaman kanak-kanak dan zaman bayi amat penting dalam membentuk kehidupan, tetapi sebenarnya ketika anak itu dalam rahim juga amat penting untuk membentuk  anak itu terus hidup dan lahir sebagai insan berguna kerana semenjak di alam rahim lagi kita dikurniakan pendengaran dan penglihatan sebagai alat terpenting untuk mendapat maklumat tentang apa yang ada di sekeliling kita. Oleh sebab itu, setiap ibu yang mengandung disarankan untuk mengamalkan perkara-perkara yang baik seperti membaca surah-surah pilihan supaya anak yang dikandung mendapat manfaat dan kebaikan dari apa yang didengari dari ibunya semasa di alam rahim dan dapat mempengaruhi kehidupannya bila ia dilahirkan ke dunia nanti.

Rujukan
Zainab Mamat, “ Proses Kejadian Manusia Menurut Al-Quran: Kaitannya dengan Ilmu Perubatan Moden”, Latihan Ilmiah, Fakulti Usuluddin, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 1994/1995.
Amina Noor, “Mendidik Anak Pintar Cerdas Bermula dari Alam Rahim”, (Kuala Lumpur : Darul Nu’man,1998).    
Zainab Mamat, “ Proses Kejadian Manusia Menurut Al-Quran: Kaitannya dengan Ilmu Perubatan Moden”, Latihan Ilmiah, Fakulti Usuluddin, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 1994/1995.
Amina Noor, “Mendidik Anak Pintar Cerdas Bermula dari Alam Rahim”, (Kuala Lumpur : Darul Nu’man,1998).
Ab Aziz Mohd Zin, “ Strategi Dakwah dalam Sirah Nabi s.a.w”, (Kuala Lumpur : Jabatan Dakwah dan Pembangunan Insan, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 2012).
Taufiq, Muhammad Izzuddin. Dalil Anfus Al-Qur'an Dan Embriologi:(ayat-ayat tentang penciptaan manusia). Tiga Serangkai, 2006.
Iswanto, Agus. "Relasi Manusia dengan Lingkungan dalam Al-Qur'an Upaya Membangun Eco-Theology." SUHUF Jurnal Pengkajian Al-Qur'an dan Budaya.
Jasmi, Kamarul Azmi. "Al-Quran Satu Mukjizat yang Menakjubkan." Penciptaan Manusia dari Perspektif al-Quran. Skudai, Johor Bahru: Universiti Teknologi Malaysia Pres (2013).
Qutb, Sayyid, and Yusoff Zaky Haji Yacob. Tafsir Fi Zilalil Quran. Islamic Academy, 1989.

           




[1] Surah Nuh, 71: Ayat 14
[2] http://tafsirq.com/71-nuh/ayat-14#tafsir-jalalayn
[3] Surah al-mu’minun 23: ayat 12-14

No comments:

Post a Comment