Analisis Keperluan Uzlah Dalam Kehidupan
Melalui Pengamatan Sirah Nabi
Oleh: Sumayyah Binti Md Ghazali
Abstrak
Rasullah
mempunyai pelbagai perilaku contoh yang dapat dicontohi antaranya uzlah di Gua
Hira’ sebelum baginda mendapat wahyu yang pertama. Setiap yang baginda lakukan
adalah bersebab dan dijaga oleh Allah. Uzlah ialah mengasingkan diri dari
kesibukan kehidupan seharian di suatu tempat yang menenangkan. Tulisan ini akan
cuba merungkaikan kepentingan dan keperluan uzlah dalam kehidupan seharian bagi
menjamin ia adalah salah satu punca kejayaan seseorang jika diamalkannya.
Beberapa kitab telah dianalis bagi mencari kepentingan uzlah dengan lebih
mendalam dan jelas.
Kata
kunci: uzlah, sirah
nabi, dan keimanan.
Abstract
Rasullah
have various good practices that can be emulated like solitude in cave of
hira’. All he did was cared and programmed by God. The Solitude is spent his
time alone, away from crowded peoples at the peaceful place. This paper will
attempt to disassemble the interests and needs of solitude in everyday life to
ensure it is one of the ways to be success. Several books have been analyzed to
find the goodness of solitude.
Keywords: solitude, head prophet, and faith.
1.0 Pendahuluan
Muhammad
bin Abdullah ialah insan terpilih untuk menyampaikan wahyu Allah kepada umat
manusia sehingga hari akhirat sana. Baginda telah dilantik menjadi rasul yang
terakhir dan untuk semua umat hingga ke akhirat kelak. Keperibadian baginda
sebelum menerima wahyu telah mendapat pujian yang sangat baik daripada orang
quraisy pada zaman jahiliah malah baginda terkenal dengan pangilan al-Amin.
Setiap perilaku baginda akan menjadi perbualan kaum quraisyh. Baginda sangat
baik dan ramah dengan mereka. Namun, jauh di sudut hati baginda, ada sesuatu
yang tidak baginda selesa iaitu kejahilan dan kerosakan akidah mereka dimana ia
tidak selari dengan keperibadian sifat
semulajadi Rasullah. Ada diantara mereka yang minum minuman yang memabukkan, berperang
sesama sendiri dan sikap asabiah yang
sangat tingga dalam kaum arab pada zaman tersebut.
Setiap
manusia mempunyai kaedah tersendiri dalam mencapai ketenteraman dan kekuatan
jiwa dimana sebagai contohnya ada di antara manusia yang suka melawat
tempat-tempat yang menenangkan untuk menghilangkan kesesekan minda dengan rutin
harian yang bergelumang dengan hiruk pikuk Bandar. Jadi, baginda nabi Muhammad
telah ditetapkan dan diprogramkan oleh Allah
untuk mengasingkan diri di satu tempat yang jauh dari manusia dalam masa yang
singkat bukannya mengambil masa yang lama.
Rasullah
telah mengambil satu keputusan iaitu, mengasingkan diri dari hiruk pikuk
manusia dan telah memlilih Gua Hira’’ sebagai tempat beruzlah selama sebulan
iaitu satu bulan di bulan Ramadhan. Dan ada riwayat yang menyatakan sebelum
baginda mencapai umur 40 tahun, baginda beruzlah pada bulan Ramadhan bagi tiga
tahun berturut-turut. Dan apabila mana-mana riwayat menyebut uzlah, maka
dikaitkan terus dengan amalan khulwah Rasullah. Pada usia Rasullah telah
mendekati umur 40 tahun, baginda semakin banyak merenung dan mengamati perilaku
yang berlaku di sekitar mekah dan sekelilingnya. Lalu Rasullah mengambil
keputusan untuk beruzlah di salah satu gua iaitu, Gua Hira’[1]
iaitu sebuah bukit yang berdekatan dengan Mekah dan terletak di barat laut Mekah.
2.0 Definisi
Uzlah
Menurut
kamus Al-Mu’jam Al-Arabiy Al-Asasiy, عزلة,
uzlah bermaksud menjauhi atau mengasingkan diri daripada orang lain. Uzlah
bukannya bererti menjauhkan diri dari manusia pada waktu-waktu senggang ataupun
majlis kebajikan, solat berjemaah dan kajian ilmu. Uzlah adalah menjauhkan diri
dari kejahatan, maksiat, dan fitnah
malah menghindari perbuatan mubah yang tidak mendatangkan manfaat.[2]
Selain itu, Rasullah akan berada jauh dari pasar-pasar yang ramai orang malah
majlis-majlis yang membingitkan dan bising.
Beruzlah
juga ditakrifkan dengan mengasingkan diri dalam tempoh yang tertentu, mungkin
sehari atau seminggu dan kadangkala tidak melebihi dari 30 hari. Tulisan ini
menfokuskan uzlah Rasullah yang disertai dengan amalan khulwah, iaitu tinggal
bersendirian untuk fokus kepada sesuatu seperti ibadat atau memikirkan tentang
sesuatu yang memerlukan focus yang tinggi dalam mencapai kepuasan kepada
pemikiran dan pandangan baginda mengenai agama islam.
Perkataan
uzlah itu ada sedikit persamaan dengan makna dalam Bahasa Inggeris iaitu, disengagement,
bermaksud perenggangan.[3]
Istilah perenggangan juga dapat difahami dengan makna pemeliharaan jiwa. Jika
seseorang itu mampu untuk memelihara diri sendiri daripada melakukan kejahatan
atau keburukan, maka tidak perlu kepada aktiviti uzlah. Selain itu, ia adalah
satu teknik untuk mengubah, menfokuskan, memecahkan atau memperluaskan fikiran
dan pandangan. Proses yang berlaku ialah memisahkan diri dari orang yang ramai,
menciptakan kesunyian atau keberseorangan, merenung jauh ke dalam diri lalu
berfikir tentang sesuatu sehingga merasakan puas dengan jawapan atau pemikiran
yang ditemukan, kemudian seseorang itu akan bergaul dan bersosial dengan
masyrakat. Proses dalam menyepikan diri adalah berlakunya refleksi,
visualisasi( menggambarkan sesuatu) dan monolog dalaman.
Jadi,
pada hari ini, uzlah dilakukan dengan mengambil kira ketulusan niat, keadaan
sekeliling yang kondusif, keimanan kepada rukum iman 6, kefahaman terhadap
matlamat penciptaan manusia, falsafah dan konsep uzlah, dipandu oleh pembimbing
yang benar memahami penyakit rohani yang dialami oleh pesakit serta sedia untuk
membantu. Malah, dalam konteks yang lebih luas, uzlah boleh diertikan dengan
program-program ilmiah lain seperti usrah, kem motivasi, diskusi buku,
konvensyen dan seumpamanya. Melalui pertemuan dan perkumpulan dengan mereka
yang mempunyai matlamat yang sama iaitu mempertajam iman dan memperbaiki amal,
ia juga berperanan dalam menjadikan individu bermuhasabah diri dan mendapat
kaedah yang lebih baik atau berkesan dalam merawat penyakit rohani yang
dialami.[4]
Uzlah
juga doleh difahami dengan makna melepaskan diri dari sesuatu situasi dan
keadaan sehingga berlaku perubahan kepada diri sendiri[5].
Perkara ini boleh diaplikasikan dengan melakukan solat sunat di tengah malam,
dimana seseorang itu bangun di tengah malam sedangkan yang lain enak dibuai
mimpi.
3.0 Perbahasan
Ulama Tentang Uzlah
Imam
al-Ghazali menyatakan bahawa satu-satunya jalan menuju Allah swt adalah ibadah dan
dalam melaksanakannya manusia akan berhadapan dengan pelbagai penghalang.
Justeru, beliau mencadangkan bagi menghapus penghalang ibadah ini antara
lainnya ialah amalan beruzlah. Ia kerana beruzlah adalah menjauhkan diri
daripada manusia yang tidak soleh. Manusia jenis ini yang sentiasa mengganggu
dan menghalang ibadah malah menjatuhkan manusia ke dalam kejahatan dan
kebinasaan[6].
Ibn
‘Ata’ Allah al-Sakandari[7]
menyifatkan uzlah yang disertai dengan kegiatan tafakkur adalah dan ia adalah
amalan yang sangat penting bagi hati manusia. Uzlah yang dimaksudkan ialah
dengan menumpukan sepenuh hati atau jiwa raga bersendirian bersama Allah swt.
Ia bertujuan untuk mendapatkan tumpuan dalam berfikir sehingga mampu beroleh
ilmu dan menguatkan hati. Tafakkur yang dimaksudkan ialah seseorang itu
berfikir tentang kebenaran Tuhan dan keimanan dengan kehadiran hati sepanjang
proses tersebut.
Sebagai
solusi, Ibn Bajah dalam pemikirannya telah mencadangkan pendekatan yang sedikit
berbeza iaitu bersendiri sama ada secara berseorangan atau melibatkan beberapa
orang tanpa berhubung dengan orang lain kerana dikhuatiri terpengaruh dengan
unsur tidak baik daripada masyarakat sekeliling. Ini bermakna beliau
menyarankan pengasingan dalam khalayak. Dengan erti kata lain, al-mutawahhid
atau manusia penyendiri itu tetap berada dalam khalayak masyarakat dengan
keadaan tidak bercampur gaul dengan masyarakat yang rosak. Sebaliknya, mereka
memilih untuk hidup bersendirian di tengah masyarakat atau hanya bergaul dengan
kelompok yang memilih untuk menyendiri juga.[8]
4.0 Bentuk
Uzlah
Uzlah terbahagi kepada dua
bentuk iaitu, zahir dan batin[9]. Uzlah
yang berbentuk zahir ialah seorang manusia mengasingkan diri dan menahan
badannya agar tidak menyakiti orang lain dengan akhlak yang buruk supaya mata
hati nurani terbuka dengan cahay dan hidayah daripada allah. Sementara itu,
uzlah yang berbentuk batin adalah batinnya mampu untuk menahan segala godaan nafsu
dan syaitan, seperti terlalu sukakan hiburan, berfoya-foya, membazir makanan,
dan juga seperti riya’, sum’ah dan takabur. Batinnya atau hati sentiasa dekat
dan mentaati allah dengan meninggalkan larangan dan mengamalkan suruhan.
5.0 Perkara
yang dilakukan oleh Rasullah di dalam Gua Hira’’
Rasullah
apabila diriwayatkan mengenai uzlah baginda, tidak akan terlepas dengan amalan
khulwah baginda di dalam Gua Hira’’. Tujuan baginda untuk beruzlah adalah untuk
berkhulwah demi mencari satu pegangan akidah yang teguh dan kuat.
Di
dalam gua yang sangat hening dan jauh dari hiruk pikuk manusia, pandangan mata nurani
Rasullah memperhatikan warisan hidayah peninggalan para nabi dan rasul
terdahulu, sehingga dapat membayangkan gua itu laksana lubuk emas yang sukar
digali dan tidak mungkin dapat diambil hasilnya kecuali orang yang bersusah
payah.[10]
Selain
itu, baginda menghabiskan masanya di sana untuk beribadat dan berfikir mengenai
alam semesta sekelilingnya, kudrat disebalik penciptaannya, Baginda tidak
senang dengan akidah pegangan syirik kaumnya, yang terlalu rapuh dan reput itu,
serta tasawurnya yang tidak bertunjang[11]. Rasullah
melakukan ibadat kepada tuhan yang bukan diimiginasi oleh baginda, tetapi tuhan
yang sebenar iaitu Allah dan melakukan ibadat mengikut amalan nabi ibrahim.[12] Malah
jiwa Rasullah berusaha untuk memahami misteri tentang penciptaan, perkara baik
dan buruk, serta kehidupan dan kematian. Amalan berkhulwah dan beruzlah yang
dilakukan oleh Rasullah kadang-kadang memakan masa beberapa hari dan malam, dan
kadang-kadang melewati satu bulan.
Dalam
suasana beruzlah, Rasullah dituntut supaya diam, menyerahkan diri, dan secara
keseluruhannya beribadat kepada Allah.[13]
Maka, natijahnya ialah turunlah wahyu dari yang maha esa kemudian diangkat baginda
menjadi rasul yang terakhir. Uzlah dalam erti bertapa adalah sesuatu yang
dilarang di dalam agama islam, kerana terdapat unsur penyeksaan terhadap diri
sendiri.
6.0 Kepentingan
uzlah
6.1Ruang menjernihkan fikiran
Kepentingan
ini bergantung kepada setiap individu itu tersendiri kerana setiap manusia
mempunyai kesan yang berlainan. Sebagai contoh para pendakwah yang sentiasa
sibuk dengan aktiviti dakwah seperti, memberi ceramah di sekolah, madia massa,
turun padang ke tempat-tempat yang memerlukan pendakwah dan sebagainya. Jadi,
dalam kesibukan mereka ini mengajak manusia kea rah mengenal Allah dan kembali
kepada Allah, maka perlu kepada suatu ruang untuk dia bersendiri bagi
menjernihkan kembali diri dan fikiran kepada Allah.
Menurut
Mustafa sibae, dari masa ke masa,
pendakwah kepada Allah mestilah mempunyai waktu untuk dia bersendiri. Dalam
tempoh itu, rohnya berhubung dengan Allah Jalla Sya'nuh. Jiwanya dibersihkan
daripada kotoran akhlak tercela dan kehidupan kacau bilau di sekelilingnya. Bersendiri
seumpama ini akan mengajak pendakwah memuhasabah diri, andainya dia cuai melakukan
kebaikan, tergelincir dari landasan yang dituju dan menjauhi jalan hikmah.
Boleh jadi dia melakukan kesilapan dalam cara, manhaj dan jalan, atau dia tenggelam
bersama orang ramai dalam perdebatan dan perbincangan. Sehingga dia alpa
daripada zikrullah, bermesra dengan-Nya dan lupa mengingati akhirat sama ada
syurga mahupun neraka. Perdebatan tersebut menyebabkannya lupa tentang
kesengsaraan dan kesakitan mati.
Oleh
kerana itu, tahajjud dan qiamullail menjadi fardhu bagi Nabi s.a.w. dan hanya
sunat kepada orang lain. Orang yang sepatut mengambil berat amalan sunat ini
ialah para pendakwah ke jalan Allah, syariat dan syurga-Nya. Khulwah
(bersendirian), tahajjud dan qiamullail di penghujung malam mempunyai kelazatan
yang tidak diketahui kecuali mereka yang Allah muliakan melalui amalan-amalan
tersebut. Ibrahim bin Adham rahimahullah berkata seketika selepas bertahajjud
dan beribadat: "Kelazatan yang kami kecapi jika diketahui oleh raja-raja, pasti
mereka akan memerangi kami demi memperolehinya”.[14]
Selain
itu, dapat dilihat, amalan beruzlah telah dilaksanakan oleh ulama besar dalam
ilmu tasawufnya iaitu, Imam Al-Ghazali. Apabila beliau merasa sangat sibuk
dengan urusan dunia di Baghdad, maka beliau mengambil keputusan untuk beruzlah
dengan meninggalkan kota Baghdad dan bermukim di Sham hampir dua tahun lamanya.
Beliau tidak lain dan tidak bukan mengambil kesempatan itu untuk beruzlah malah
mujahadah, iaitu berusaha kesibukan untuk membersihkan al-nafs, memperbaiki
akhlak serta menjilahkan al-qalb bagi mengingati Allah sebaigamana beliau
memperoleh ilmu tasawuf daripada Allah.[15]
Tambahan
pula, amalan beruzlah ini membuktikan bahawa setiap Muslim itu, tidak akan
sempurna sifat keislamannya, walaupun ia berkeperibadian atau berakhlak tinggi
serta peribadatan yang tidak putus-putus terhadap Allah tanpa ia cuba
mengasingkan dirinya untuk menilai dan mencari ketenangan jiwa dan segala
sesuatu yang membolehkan ia sampai
kepada hakikat keagungan Allah. Ini adalah salah satu jalan untuk mereka
menjadi atau meletakkan dirinya sebagai seorang muslim yang sejati.
6.2Mengubati pelbagai jenis penyakit rohani dan spritual
Suasana
atau keadaan dunia hari ini telah disibukkan oleh peralatan canggih, iklim
keberagamaan yang merosot dan keruntuhan akhlak yang berlaku. Hal ini
menunjukkan bahawa segelintir manusia pada hari ini dijangkiti penyakit rohani
yang kronik. Suasana ini berkembang hasil daripada pengaruh pemahaman
sekularisme. Sulaiman noordin (2000) menyatakan bahawa fahaman ini telah
menyebabkan munculnya pelbagai fahaman-fahaman yang membawa kepada kesesatan,
pemisahan antara roh dan jasad, dunia dan akhirat dan lainnya ialah sains dan
agama. Sedangkan di dalam agama islam, roh dan jasad itu bersatu untuk
menjalankan amanah yang telah dipertanggungjawabkan kepada manusia iaitu untuk
menjadi khalifah dan melakukan ibadat kepada ilahi.
Seterusnya,
hikmah dari beruzlah dapat dilihat untuk mengubati pelbagai jenis penyakit yang
mana tidak mungkin dapat diubati melainkan dengan mengasingkan diri dari
kesibukan dunia atau hiruk pikuk manusia.[16]
Antara penyakit yang perlu kepada pengasingan diri iaitu, hasad dengki,
sombong, bongkak, bermegah-megah dan juga terlalu sukakan kebendaan dunia. Jadi
apabila diambil jalan untuk mengasingkan diri, maka perlu untuk mengikuti apa
yang telah dilakukan oleh Rasullah ketika baginda berada di Gua Hira’.
Dimana baginda tidak berada di sana diam atau membatu atau sekadar merehatkan
minda yang letih. Tetapi baginda tidak lekang daripada berzikir kepada Allah
sehingga merasakan bahawa ada tuhan yang maha esa yang mentadbir alam ini
ditambah pula baginda sentiasa berfikir tentang tujuan penciptaan manusia
dijadikan dan kemana manusia selepas kematian.
Selain
itu, Rasullah sentiasa merenung tentang bukti kekuasaan penciptaan Allah dimana
tidak ada satu makhluk di bumi yang mampu untuk mencipta sesuatu yang gah
sebaigama diciptakan oleh Allah. Sebagai contoh, diciptakan tumbuh-tumbuhan
yang bermacam jenis, rasa, warna dan penjagaannya. Hal-hal seperti ini mampu
mengubati penyakit hati yang sombong dan takabbur dengan kemewahan dunia kerana
ia mampu untuk memandang bahawa masih terdapat satu kuasa yang besar.
Dengan
kesimpulannya, apabila mengasingkan diri, perlu untuk taqarrub kepada Allah
untuk mendapat petunjuk dan hidayah daripada Allah. Jadi, tidak ada keraguan
lagi, dengan mengasingkan diri dari manusia dapat mengubati penyakit-penyakit
hati. Jika tidak diubati dengan kadar segera, maka penyakit ini akan merebak
seterusnya merosakkan hati yang suci secara fitrahnya.
6.3Jalan untuk mencintai Allah
Di
samping itu, antara jalan untuk mencintai Allah dengan sepenuh hati selain
dengan mengikuti jalan beruzlah. Cara beruzlah ini, merenung dan bertafakkur
dengan segala nikmat yang telah dikurniakan Allah, merenung keagungannya
seterusnya kebesaran Allah. Kemudian ditambah pula dengan memperbanyakkan
bacaan zikir kepada Allah dengan perantaraan hati dan lidah.[17]
Hal sebegini telah dilaksanakan oleh baginda Rasullah seterusnya menjadikan Rasullah
seorang yang sangat kental jiwanya, kerana baginda percaya bahawa setiap yang
berlaku pasti akn mendapat sokongan dan petunjuk daripada Allah. Disamping itu,
amalan dalam mendekatkan diri kepada Allah mampu untuk menjadikan jiwa kuat
daripada terikut-ikut dengan godaan dunia mahupun syaitan, malah amalan itu
mampu untuk menjadikan semua kerja senang khususnya kerja yang berbentuk
dakwah.
6.4Memupuk kreativiti dan inovasi
Setiap
manusia mempunyai kebolehan untuk berfikir dan berkreativiti serta berinovasi
dalam melakukan sesuatu. Jadi, tidak hairan ramai manusia pada hari ini, muncul
dengan pelbagai ciptaaan dan penambahbaikan yang mengajaibkan malah mengegarkan
dunia seperti penggunaan cip micro dalam pelbagai urusan, penciptaaan robot
yang mampu melakukan kerja harian manusia, dan penciptaan jam tangan pintar,
serta pertanian hidroponik. Selain
daripada seseorang itu berbincang bagaimana cara yang terbaik dalam menghasilkan
sesuatu ciptaan baru, mereka juga memerlukan satu ruang yang membolehkan mereka
berfikir, berhalusinasi, menggambarkan dan mencari jalan yang yang terbaik
dalam menyediakan ciptaan yang terbaik. Antara jalan yang dipilih ialah
mengasingkan diri dan menyendiri, berdoa memohon petunjuk dari tuhan seterusnya
berfikir dengan akal yang tenang untuk mendapatkan penyelasaian yang terbaik.
Manusia
pada kebiasaannya akan cuba meniru atau terikut-ikut dengan perilaku sahabat
rapatnya. Walaupun begitu, kejahatan itu boleh cuba untuk dijauhkan dengan
melakukan uzlah. Disini apa yang dimaksudkan ialah seseorang itu masih boleh
untuk berhubung dan bermasyarakat dengan manusia, tetapi perlu untuk
mengasingkan diri dalam masa tertentu supaya tidak terikut dengan perbuatan
jahat mereka di sekelilingnya. Seseorang yang beruzlah hendaklah berniat bahawa
dia menjauhi manusia untuk sementara waktu itu, adalah untuk menjauhi
kejahatan, dan seseorang itu akan melakukan pelbagai ibadat, zikir untuk
mengingati allah selain seseorang itu berniat untuk berjihad iaitu berusaha
bersungguh-sungguh untuk melawan hawa nafsu.
7.0Kesimpulan
Rasullah adalah insan yang telah dipilih dan dijaga oleh Allah dari
segi fizikal mahupun rohani baginda. Buktinya, Rasullah telah dilahirkan dari
keluarga yang sangat mulia kedudukannya iaitu bani hasyim malah kedua ibu
bapanya juga adalah dari mereka yang baik akhlaknya. Allah telah mendidik Rasullah
dengan pelbagai cara untuk memastikan bahawa Rasullah cukup kental dan kuat
jiwanya sebelum memikul satu amanah yang sangat besar iaitu menyampaikan
risalah islam kepada seluruh umat manusia tanpa mengira warna kulit, kaum dan
jantina dan sebagainya.
Sebelum Rasullah menerima amanah yang besar, Allah telah menitikkan
rasa kasih sayang Rasullah kepada Allah. Oleh kerana itu, Rasullah telah
diprogramkan untuk berkhulwah di dan beruzlah di Gua Hira’. Rasullah tidak
menghabiskan masa yang lama untuk beruzlah di Gua Hira’ kerana Rasullah percaya
bahawa bergaul dengan masyrakat juga adalah perkara yang sangat penting sebagai
menjalankan kewajipan sebagai seorang manusia.
Kesimpulannya, manusia pada hari ini perlu kepada uzlah iaitu
mengasingkan diri dari hiruk pikuk manusia untuk berkhulwah kepada Allah.
Amalan ini menjadi lagi penting jika tiba pada bulan ramadhan, dimana bulan
tersebut adalah bulan yang terkenal dengan bulan mempertingkatkan ibadat
sebanyak yang mungkin. Jadi, sebagai contoh uzlah ialah mengasingkan diri
dengan pergi ke masjid atau menyediakan sebuah bilik khusus untuk melaksanakan
ibadat kepada Allah. Disini, penekanan hanya diberikan untuk solat malam dimana
mengasingkan diri pada waktu malam untuk menambah keimanan dan kecintaan kepada
Allah selain merawat penyakit hati seperti hasad dengki dan riya’. Dan pada
siang harinya, teruskan untuk berjalan dan bekerja di siang hari untuk memenuhi
tuntutan menjadi kahlifah di muka bumi Allah.
Manusia tidak sempurna jika luarannya nampak sangat baik dengan
berakhlak mulia dan sebagainya. Mereka perlu kepada penyucian hati untuk
mengenal Allah dengan hati nurani bukannya sekadar ucapan syahadah di bibir.
Penyucian hati dengan taqarrub dengan Allah hanya boleh dirasai jika
benar-benar merasakan bahawa Allah adalah yang maha segala-galanya dan tidak
ada satu kuasa pun yang mampu menandingi kekuasaan dan kekuatannya.
Rujukan
1.
Abdul
Qadir Al-Jailani. Sirrur Ashror, (Beirut: Dar Fikr)
2.
Aidh
Bin Abdullah Al-Qarni, Story Of The Message (Jakarta: Maghfirah Pustaka,
2008)
3.
Al-Ghazali,
Minhajul Abidin (Jalan Para Abid). Terj. Engku Ali Engku Endut. Kuala
Lumpur: Pustaka Darul Iman, 2012).
4.
Dr.Makmun
Gharib, Kisah Hidup Sang Wali Dan Pesan-Pesan Yang Menghidupkan Hati,
(Jakarta: Penerbit Zaman, 2014)
5.
Imam
Al Ghazali, Ihya Ulumuddin, Ter. Abdul Rosyad Siddiq, (Jakarta: Ak
Armedia Khazanah Buku Islam Rujukan, 2008)
6.
Majid
Fakhri, Rasail Ibn Bajah al-Ilahiyyah (Beirut: Dar al-Nahar. AlMaktabah
al-Syamilah. 2008)
7.
Muhammad
Said Ramadan Al-Buti, Fiqh al-Sirah Terj. Mohd Darus Sanawi (Selangor:
Dewan Pustaka Fajar, 1983)
8.
Muhibbuddin
Waly, Hakikat Hikmah Tauhid dan Tasawuf (al-Hikam) (Singapura: Pustaka
Nasional, 2004)
9.
Nazneen
Binti Ismail & Mohd Noorikhwan Bin Sarbini, Peranan Uzlah Dalam Merawat
Penyakit Rohani Muslim, Artikel Jurnal, Jil.2 Isu 1, (Selangor: Kuis, 2015)
10. Sanerya Hendrawan, Spiritual Management: From Personal
Enlighment Towards God Corporate Governance, (Bandung: Pt Mizan Pustaka,
2009)
11. Mustafa Sibae, Sirah Nabawiah (Era Intermedia Sinopsis)
12. Syaikh Muhammad Al-Ghazali, Fiqush Sirah, (Pajang, Solo :
Media Insani Press)
13. Syeikh Shaffiyyur Rahman Al-Mubarakfury, Sirah Nabawiah
(Jakarta : Robbani Press)
14. Syeikh Shaffiyyur Rahman Al-Mubarakfury, When The Moon Split,
( Saudi Arabia : Darussalam Publisher)
15. Syekh Siti Jenar, Makna Kematian (Jakarta: Pt Serambi Ilmu Semesta , 2007)
16. Zakaria Stapa, Iktibar Daripada Kesohoran Al-Ghazali dalam.
Artikel Pemikir (Januari-Mac, 2006)
[1] Gua
Hira’’ Sekarang Dikenali Dengan Jabal An-Nur.
[2] Aidh
Bin Abdullah Al-Qarni, Story Of The Message (Jakarta: Maghfirah Pustaka,
2008), h. 84
[3] Sanerya
Hendrawan, Spiritual Management: From Personal Enlighment Towards God
Corporate Governance, (Bandung: Pt Mizan Pustaka, 2009), 52
[4]
Nazneen Binti Ismail & Mohd Noorikhwan Bin Sarbini, Peranan Uzlah Dalam
Merawat Penyakit Rohani Muslim, (Selangor: Kuis), Artikel Jurnal, Jil.2 Isu
1, 2015
[5]
Syekh Siti Jenar, Makna Kematian (Jakarta: Pt Serambi Ilmu Semesta , 2007), h.xxii
[6]
al-Ghazali (2012) Minhajul Abidin (Jalan
Para Abid). Terj. Engku Ali Engku Endut.
Kuala Lumpur: Pustaka Darul Iman.
[7]
Muhibbuddin Waly (2004) Hakikat Hikmah Tauhid dan Tasawuf (al-Hikam). Singapura:
Pustaka Nasional
[8]
Majid Fakhri. (1968). Rasail Ibn Bajah al-Ilahiyyah. Beirut: Dar al-Nahar.
AlMaktabah al-Syamilah. 2008. Edisi ke-2.
[9]
Abdul Qadir Al-Jailani. Sirrur Ashror, (Beirut: Dar Fikr), hlm. 20
[10] Syaikh
Muhammad Al-Ghazali, Fiqush Sirah, (Pajang,Solo : Media Insani Press), 132
[11] Syeikh
Shaffiyyur Rahman Al-Mubarakfury, Sirah Nabawiah (Jakarta : Robbani Press), 20
[12] Syeikh
Shaffiyyur Rahman Al-Mubarakfury, When The Moon Split, ( Saudi Arabia : Darussalam
Publisher), 32
[13] Dr.Makmun
Gharib, Kisah Hidup Sang Wali Dan Pesan-Pesan Yang Menghidupkan Hati, (Jakarta:
Penerbit Zaman, 2014), 82
[14] Sirah
Nabawiah, Mustafa Sibae, (Era Intermedia Sinopsis), 20
[15] Zakaria
Stapa, Iktibar Daripada Kesohoran Al-Ghazali Dlm. Artikel Pemikir Januari-Mac 2006.
[16] Ramadhan
Al-Buti, Fiqh Sirah, 34
[17] Ibid,
35
[18]
Imam Al Ghazali, Ihya Ulumuddin, Ter. Abdul Rosyad Siddiq, (Jakarta: Ak
Armedia Khazanah Buku Islam Rujukan, 2008) h.187
No comments:
Post a Comment