Wednesday, 15 February 2017

Analisi Karya(cerpen pendek)








Pendahuluan
            Subjek dakwah dan retorik telah memberi saya peluang dan ruang dalam mencari pelbagai unsur retorik dalam sesebuah karya. Dimana, ia adalah satu perkara penting dalam mencipta karya baru pada masa akan datang. Cerpen yang saya pilih ialah cerpen pendek yang telah ditulis oleh seorang remaja, Suhili Bin Naim. Menggunakan latar belakang tempat di tanah perkuburan membuatkan saya tertarik untuk memilihnya sebagai cerpen pilihan saya bagi menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah. Bagi saya, benar apa yang diperkatakan di dalam cerpen sana, dimana setiap jenazah yang dikebumikan seharusya diambil iktibar untuk kehidupan seharian, tetapi ramai manusia pada hari ini merasakan kematian adalah sesuatu yang normal malah apabila dihantar jenazah ke tanah perkuburan tidak memberi makna kepada hati mereka.
Dalam menulis sesebuah cerpen, telah dititkberatkan oleh para penulis luar sana tentang peri pentingnya unsur-unsur retorik dalam menyampaikan sesuatu cerpen atau puisi atau sajak yang mampu menarik ramai khalayak untuk melekat dengan cerpen yang ditulisnya.



Tema
            Penulis menonjolkan satu tema yang berkaitan kehidupan yang akan dirasai oleh manusia, iaitu mati. Tanpa mengira usia dan waktu, mati itu pasti menjemput sesiapa sahaja yang telah di tentukan oleh sang pencipta. Berlatar belakangkan tanah perkuburan, mengingatkan yang hidup tentang satu masa yang kita semua akan digalikan orang untuk mengambusi jasad kaku tanpa nyawa. Pada pandangan saya, setiap yang bernyawa itu pasti akan menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan cara yang baik ataupun terseksa. Yang menentukan cara itu bukan kita tapi setiap amalan yang telah dilakukan sepanjang kehidupan dilalui. Kata orang dulu-dulu, hidup itu satu kemungkinan tetapi mati itu satu kepastian.  Terkadang, ramai yang terleka dengan keenakan dunia, berfoya-foya, tersalah jalan,  sehingga melupakan kehidupan yang kekal abadi,iaitu akhirat sana.
            Tema yang dipilih sebenarnya hidup dan segar sehingga kiamat tiba kerana setiap yang bernyawa pasti akan dijemput ilahi dan tidak ada yang akan lari dari kematian yang hakiki. Malah kematian yang diceritakan perlu diambil pengajaran oleh setiap yang menghantar jenazah ke tanah perkuburan, supaya berlaku perubahan yang baik malah meningkatkan amalan untuk berjumpa dengan ilahi dengan cara yang paling baik dan dipermudahkan untuk ke akhirat sana. Pemilihan tema sangat tepat bagi pembaca tidak kira peringkat umur, malah kanak-kanak  juga sering kali diceritakan tentang kematian yang pasti menjemput tuanya tepat pada masa yang ditetapkan.







Plot dan konflik
            Menurut cerpen ringkas yang telah dipilih, plot dan konflik dalaman yang berlaku dimana ia hanya satu perbualan yang mana menyentuh perasaan dan pemikiran pembaca apabila pembaca mula berfikir dan mengiyakan tentang sesuatu pertanyaan yang dikemukakan.  Cerita bermula apabila disemadikan satu jenazah yang dikenali ramai di kampong tersebut, yang mana ramai yang datang sebagai tanda penghormatan terakhir untuk si jenazah tersebut. Kemudian, konflik bermula apabila Pak Man melontarkan satu kenyataan iaitu ramai yang datang ke majlis pengebumian tersebut tetapi hanya sikit sahaja yang mengambil iktibar dari kematian seseorang. Kemudian, kerisauan yang dirasakan oleh Pak Man itu disambut baik oleh dua orang pemuda yang bernama Amin dan Aziz, sehingga berlaku penghujahan ringan tentang isu yang dibawakan. Sehingga para pembaca bermain dengan perasaan sendiri dengan kenyataan yang dilontarkan malah apa yang dirasakan betul oleh pembaca sebenarnya salah pada realitinya dengan dibawakan bukti-bukti yang kukuh dari Al-quran dan juga hadis Rasullah. Cerpen ini diakhiri dengan sepotong ayat al-quran dari surah al-anbiya’ : "Setiap yang hidup pasti akan merasai mati”. Pengakhiran cerpen pendek ini tidak mati sebegitu sahaja malah ia mampu untuk membawa para pembaca terus memahat ayat al-quran ini di dalam minda dan fikiran masing-masing bahawa mati itu pasti Cuma waktunya sahaja belum tiba.









Perwatakan
Amin
            Amin ialah seorang pemuda yang dalam linkungan 20an. Penulis menggambarkan pada pandangan seorang pak cik tua apabila melihat cara Amin bercakap dan berfikir serta fizikalnya yang masih kuat.  Amin juga dapat dilihat seorang yang peramah kerana digambarkan dia selesa berbual-bual dengan seorang pakcik yang barui dikenalinya di tanah perkuburan untuk sebuah pengebumian jiran mereka selain berlakunya soal jawab antara Amin  dan pakcik tersebut malah mereka saling memberi pendapat serta kritikan terhadap sesuatu isu yang dibincangkan ialah soal yang berkaitan kematian. Dia juga seorang yang suka bertanya dan bukannya bodoh sombong. Apabila dia tidak mengetahui tentang sesuatu hal, maka terus dia bertanya kepada Pak Man atau kawannya, Aziz. Dia tidak segan untuk bertanya bagi mendapatkan jawapan yang benar dan sahih. Selain itu, dia seorang yang tahu dalam bab yang berkaitan dengan agama islam. Hal ini dapat dibuktikan apabila dia memperbetulkan kesalahan hadith palsu yang tersebar dengan menegaskan bahawa kenyataan itu hanyalah kata-kata azimat dari seorang tokoh ilmuwan yang terkenal.
Pak Man
            Pak Man ialah seorang lelaki tua yang berusia mungkin dalam 50-an kerana Amin dan Aziz menggelarnya dengan panggilam ‘Pak Man’. Apabila seseorang itu menggunakan dengan panggilan pak cik, itu kemungkinan menunjukkan bahawa jarak umur mereka lebih jauh dari sang pemanggil sebagai tanda hormat kepada mereka yang lebih tua. Selain itu, Pak Man adalah seorang yang suka memberi nasihat yang baik kepada dua orang pemuda iaitu Amin dan Aziz tanpa mengira waktu dan batas umur. Pak Man telah menasihatkan mereka agar sentiasa mengingati mati walaupun umur masih muda kerana mati itu tidak pernah kenal siapa tuannya. Pak Man menambah lagi dengan mengingatkan bahawa di dunia inilah sahaja tempat untuk melakukan seberapa banyak mungkin amalan yang baik untuk dibawa ke akhirat kelak untuk berjumpa sang rabi yang maha esa kerana amalan yang akan menentukan tempat kita di sana iaitu syurga atau neraka. Ditambah pula dengan mengingatkan lagi  tujuan penciptaan manusia ke atas muka bumi ini iaitu untuk beribadat kepada Allah di samping untuk menjadi khalifah yang memakmurkan bumi.
Aziz
            Aziz ialah seorang pemuda yang peramah kerana dapat dilihat di dalam cerpen ini, dia mendekati Pak Man dan Amin untuk sama-sama turut dalam perbualan yang berlaku di tanah perkuburan.  Dia mempunyai pengetahuan tentang agama islam. Penulis banyak menggunakan unsur pergambaran dalam menonjolkan watak Aziz. Sebagai contoh, meskipun baru berusia 20 tahun lebih, tetapi dia mempunyai pengetahuan ilmu agama yang luas. Aziz juga digambarkan sebagai seorang yang mudah menerima teguran yang diberikan kepadanya tanpa melenting atau memaki hamun kembali. Apabila dia telah tersalah menyebarkan sesuatu yang bukan hadis, dia tidak terus memarahi amin yang menafikan bahawa itu bukanlah hadis malah sebaliknya. Selain itu, dapat dilihat melalui jalan penceritaan Aziz adalah seorang yang menghormati orang tua, dimana dia memanggil orang yang lebih tua dengan panggilan ‘pak’, disamping dia diam apabila pak man berkata-kata. Ini menunjukkan adab aziz tinggi apabila melibatkan pergaulan antara dia dan orang tua.












Retorik
Pendedahan
            Antara ciri-ciri retorik yang digunakan ialah pendedahan. Pendedahan ialah bentuk retorik yang mendedahkan, menampakkan sesuatu, menyingkap, memapar atau menunjukkan sesuatu perkara atau maklumat dngan jelas dan terperinci. Retorik jenis ini menjelaskan idea yang berkaitan dengan konsep, istilah, fakta, falsafah, masalah, analisis, proses, dan dasar. Tujuan retorik pendedahan ialah memindahkan maklumat atau idea daripada seseorang, buku kepada khalayak atau pembaca. Jelas di dalam cerpen pendek tersebut telah digunakan teknik pendedahan untuk memberitahu pembaca sesuatu ilmu yang bermanfaat. Antara contoh “Hadis palsu tu maksudnya hadis yang direka-reka lalu disandarkan kepada Rasulullah s.a.w secara dusta”. Ayat ini mendedahkan para pembaca dengan satu istilah baru iaitu hadis palsu dimana ia adalah sesuatu yang direka oleh manusia lalu disandarkan kepada rasullah. Mungkin segelintir pembaca baru pertama kali membaca tentang hadis palsu, maka ini menjadi satu peluang kepada pembaca untuk menambah ilmu pengetahuan yang berkaitan dengan ciri-ciri hadis yang tidak boleh digunapakai dalam kehidupan seharian. Selain itu, contoh seterusnya ialah, “Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa apabila mati seorang anak Adam, maka akan terputuslah segala amalannya melainkan tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat yang diajarkan kepada orang lain, lalu diamalkan, dan doa seorang anak yang soleh”. Malah ditambah lagi dengan satu contoh lagi iaitu; ( Syeikh Al-Albani adalah seorang ulama hadis kontemporari yang berasal daripada Albania. Beliau lahir pada tahun 1914 dan meninggal dunia pada tahun 1999. Pernah menjadi tenaga pengajar dalam bidang hadis di Universiti Islam Madinah selama tiga tahun, ketua Dirasah Islamiyah dan Fakulti Pasca Sarjana di sebuah perguruan tinggi di Jordan. Beliau telah mendapat anugerah penghargaan tertinggi daripada Arab Saudi atas jasa-jasanya berupa King Faisal Foundation. Beliau mempunyai banyak karya yang bermanfaat kepada umat Islam, seperti Silsilah Ahadith Ash-Shahihah, Silsilah Ahadith Adh-Dhaifah wal Maudhu'ah, Tamam Al-Minnah Fi At-Ta'liq 'Ala Fiqhus Sunnah dan banyak lagi). Petikan yang saya petik sebenarnya memberi banyak pengetahuan dan pendedahan mengenai seorang ulama hadis kontemporari iaitu Syeikh Al-Albani.

Perumpamaan
            Retorik sebegini sering digunakan dalam menjelaskan sesuatu yang sukar dengan sesuatu yang lebih dekat dan mudah difahami oleh pembaca. Peranannya yang dimainkan memberi banyak manfaat antaranya, maksud yang ingin disampaikan berkesan malah memberi takjuban kepada para khalayak. Kerana setiap perumpamaan itu mempunyai maksud yang tersendiri.
            Contoh, “Kita hidup di dunia ini bukan suka-suka, tapi ada tujuannya. Untuk beribadah kepada Allah s.w.t. Hidup kita ini umpama sebuah perjalanan jauh yang melalui beberapa persinggahan. "Sekarang ini, kita sedang berada di dunia. Salah satu daripada persinggahan untuk mengumpul bekalan dalam menempuh perjalanan yang cukup jauh. Amat jauh. Apabila kita telah pergi perhentian seterusnya, maka tiada cara lagi untuk berundur semula”.  Disini, penulis ingin membicarakan tentang kehidupan ini adalah ibarat satu persinggahan, dimana setiap kali seseorang itu melalui sesebuah persinggahan, dia perlu berusaha mencari bekalan untuk dibawa ke persinggahan seterusnya. Pembaca akan lebih mudah memahami bahawa bekalan yang dimaksudlkan ialah ibadat kepada Allah, dan persinggahan seterusnya ialah hari hisab atau hari akhirat sana.
            Contoh seterusnya: Sebagaimana kita buat persiapan untuk dunia kita pada esok hari, maka sebegitulah juga kita perlu berusaha untuk akhirat kita seandainya kita mati esok”. Penulis cuba mengumpamakan persiapan yang kita buat untuk kebahagiaan akhirat itu perlu selari dengan persiapan yang dilakukan untuk kehidupan di dunia. Jikalau di  dunia, manusia hari ini berlumba-lumba untuk mengumpul wang, membina rumah yang paling besar, membeli kenderaan yang mewah-mewah, sebenarnya begitulsh juga persiapan yang seharusnya dilaksanakan untuk kehidupan di akhirat sana kerana akhirat itu adalah tempat tinggal kita yang abadi untuk selamanya.




Pemerian
            Teknik pemerian ialah teknik penggunaan  bahasa yang berbentuk penjelasan  atau huraian tentang sesuatu idea. Pemerian disebut juga oleh sesetengah pengkaji ialah pelukisan iaitu, memberikan gambaran visual tentang sesuatu dengan mengunakan kata-kata atau penulisan. Malah pemerian ialah proses memindahkan pengamatan dan pemerhatian kepada khalayak. Selain itu, pemerian ini banyak berhubung dengan perihal sesuatu objek atau perkara dengan penjelasan huraian yang lengkap supaya para khalayak dapat membayangkan keadaan tersebut dan seolah-olah berada di tempat tersebut sehingga dapat merasakan apa yang terdapat di dalam keadaan tersebut.
            Ciri-ciri yang digunakan dalam pemerian ialah, penggunaan bahasa yang mudah dan tersusun serta jelas. Malah teknik ini bersifat deksriktif dan informatif. Contohnya;    ( keadaan di tanah perkuburan Wak-wak yang biasanya lengang kini dihadiri pengunjung. Nampaknya ada penghuni baru yang menghuni tanah perkuburan ini. Selepas selesai mengkebumikan jenazah Abdullah yang baru meninggal semalam, di bahagian atas tanah perkuburan Wak-wak, penduduk kampung yang terlibat pun mula mengatur langkah menuruni anak tangga ke kaki bukit. Ini kerana, tanah perkuburan Wak-wak terletak dikawasan bukit ). Penulis cuba memberi satu gambaran tentang tanah perkuburan yang dinamakan wak-wak.

Pemujukan
            Retorik pemujukan atau pengaruhan menggunakan bahasa pujukan untuk mempengaruhi pemikiran, keyakinan, kepercayaan dan perilaku orang lain agar mempercayai sesuatu perkara yang diperkatakan. Ciri-ciri retorik pemujukan ialah menggunakan bahasa yang manis, menarik, dan mementingkan kehalusan berbahasa. Terdapat dua jenis pemujukan iaitu; pemujukan rasional dan pemujukan tidak rasional. Pemujukan rasional ialah penyampaian data dan fakta adalah lengkap.
Manakala pemujukan tidak rasional ialah pemujukan yang melibatkan emosi. Cara ini menggunakan teknik memanipulasikan emosi pembaca dengan harapan mereka akan mengubah pemikiran dan kepercayaan seterusnya menerima saranan penghasil wacana. Contoh yang terdapat dalam cerpen pendek; "Hidup di dunia ini, kita tidak boleh leka. Sebagaimana kita buat persiapan untuk dunia kita pada esok hari, maka sebegitulah juga kita perlu berusaha untuk akhirat kita seandainya kita mati esok”. Penulis cuba memujuk para pembaca untuk sama-sama berusaha membuat persiapan dalam meniti hari berikutnya.
Contoh seterusnya; "Dulu kau tak tahu, tak apalah. Sekarang kau dah tahu, janganlah gunakan kata-kata tu lagi. Kalau kau guna pun, jangan katakan ianya adalah hadis daripada Rasulullah”. Ayat ini memujuk para pembaca supaya berhenti daripada menyebarkan hadis palsu iaitu, kenyataan atau perkataan palsu lalu disandarkan kepada rasullah. Walaupun kenyataan itu masih memberi makna yang baik, tidak perlu mengatakan ia dari hadis rasullah tetapi katakana bahawa ia adalah kata pujangga ataupun kata-kata azimat daripada syeikh yang terkenal.
Pengulangan
Teknik ini mengulang satu atau beberapa lafaz di dalam satu kenyataan atau pernyataan. Tujuan pengulangan ini berlaku ialah untuk memberi penekanan terhadap sesuatu isu itu selain untuk memberi keindahan kepada pernyataan tersebut. Contohnya : Pengalaman pertama kali menggali kubur, membuatkannya berfikir dan merenung tentang nasib dirinya. Hari ini dia menggali kubur untuk orang lain, mungkin esok, orang lain pula akan menggali kubur untuknya. Kenyataan ini telah mengulangi ayat menggali kubur malah saya boleh katakana bahawa penulis juga menggunakan unsur asonansi dalam kenyataan itu.
"Ramai daripada kita melihat orang meninggal dunia, menziarahi kematian. Tapi dia seakan-akan lupa dengan kematian. Melihat orang lain meninggal dunia, tidak membuatkannya terfikir atau merenung untuk bersedia menghadapi kematian dirinya. Contoh ini telah mengulangi lafaz meninggal dunia/kematian. Di sini penulis ingin menegaskan bahawa kematian itu penting dan perlu diberi penegasan supaya pembaca memahami akan kepentingan kematian.
"Ya. Ramai itu memang ramai. Tapi sayangnya, tidak ramai yang dapat mengambil iktibar daripadanya." Contoh ini menekankan pengulangan perkataan ‘ramai’. Ini menunjukkan bahawa memang sebenarnya ramai yang yang menghantar jenazah ke tanah perkuburan dan benar ramai juga yang tidak mengambil iktibar. Malah bunyi yang dihasilkan dari ayat tersebut juga enak dibaca kerana pengulangan perkataan ramai.  Pengulangan seperti ini banyak berlaku dalam sesebuah cerpen apabila hendak dibahas sesuatu kenyataan lain.
Gaya bahasa sinkope
Gaya bahasa sinkope ialah menggunakan sesuatu singkatan bagi perkataan tertentu. Apabila menggunakan perkataan singkat ini, pembaca masih boleh memahami dengan baik dan jelas perkataan yang sebenar dan ia tidak menimbulkan kecelaruan dalam memahami sesuatu ayat atau kenyataan. Sinkope ini banyak digunakan apabila berlaku sesuatu diolog, dimana penulis cuba meniru percakapan di luar dari konteks penulisan malah sinkope ini banyak digunakan di dalam novel mahupun cerpen itu sendiri.
Contoh : Tak pernah saya lihat depan mata ramai orang ziarah pengkebumian macam ni."
Sinkope yang berlaku ialah kepada perkataan ‘tak’ dan ‘ni’. Dua perkataan yang digunakan di dalam cerpen ini sebenarnya tidak jauh beza dengan perkataan asal iaitu ‘tidak’ bagi ‘tak’, manakala ‘ini’ bagi perkataan ‘ni’.














No comments:

Post a Comment